23 juni t/m 30 juni van Camarinas naar Baiona

1 juli 2016 - Baiona, Spanje

Volg ons door 'Roboot' in te typen in de 'Vessel search' bij een van deze websites: marinetraffic.com of shipfinder.com

Donderdag 23 juni.

Havendag, maken schoon schip en fourageren, kortom een rustdag. Aan het eind van de middag nemen we afscheid, in stijl compleet met een lied en begeleidt door gitaren, van de Novatrix, Marjolein en Jaap. Zij gaan verder voor een rondje Atlantic en wij wensen hen behouden vaart. 's Avonds is er dorpsfeest bij het havengebouw met gratis bier, vlees en worst, als rechtgeaarde Nederlanders zijn we daar natuurlijk bij. Het wordt gezellig en gaan laat te kooi.

Vrijdag 24 juni.

Reveille 07.30 uur, 08.30 palaver en horen van de brexit. We zijn wel ver weg, maar het raakt ons allen, we hadden nog hoop op een andere uitslag. De lijnen gaan los om 09.00 uur voor een tocht van 44 mijl naar Muros. We starten met een rondje zeeziektepillen opdat onze bemanning kan genieten in plaats van te turen naar de horizon. Het is bewolkt met een lichte regen, gaandeweg knapt het weer op. De kust glijdt aan ons voorbij en we hebben een fantastische zeildag en genieten. Bij Kaap Finistere luiden we onze fietsbel voor de Novatrix, zij gaan daar voor anker en wij varen verder met 24 knopen wind en kruisen de baai in langs de mosselbedden varen we Muros binnen en liggen de lijnen vast, op commando van de havenmeester, want hij alleen weet hoe dat moet en duldt tijdens deze procedure niemand op zijn steiger, om 16.00 uur. We verkennen Muros en eten aan de wal met WiFi. Gaan tevreden te kooi.

Zaterdag 25 juni.

Het ziet ernaar uit dat wij een aantal dagen in Muros blijven liggen, vanwege aanhoudende harde wind die aantrekt tot kracht 7. We wandelen naar de NW kant van Muros. Het eerste stuk langs de weg, dan langs mooie witte stranden met design douches. Geen verhuur van bedjes en parasols, gewoon strand waar strand voor bedoeld is, puur. Lopen terug door de heuvels en zien graanschuurtjes die ons doen denken aan de stallenbouw van Zwitserland. Soms hebben we moeite ons verstaanbaar te maken. We zijn nl op zoek naar strijkplankovertrekken om de luiken te beschermen tegen de zon, een prachtig idee, ik ga hier patent op aanvragen. Uiteindelijk lukt het ons. We eten weer in ons WiFi café en gaan tevreden te kooi.

Zondag 26 juni.

De wind gaat maar door en wij plannen een tocht naar Santiago, waarvoor we een bejaarde groene Nissan huren waar we net met z'n vieren in passen. We gooien de bagage via de achterbank in de kofferbak. We rijden door het heuvelachtige achterland en onze Nissan heeft moeite met heuvel op, dus wiebelen wij om haar te helpen. We parkeren in het centrum. Indrukwekkende stad. Bij de kathedraal is een imposant plein, gevuld met allerlei groepen fietsers, rolstoelers en wandelaars die de tocht naar Santiago volbracht hebben, emotionele taferelen. De kathedraal is veel bling bling, ondanks dat toch een indrukwekkend geheel. Mensen staan in de rij om de kist van Sint Jakob te mogen aanraken. We lopen verder door kleine straatjes en steegjes en zijn gecharmeerd van deze stad, waar de prijzen heel wat hoger zijn en de bevolking minder vriendelijk is dan in Muros. We zijn voor de borrel weer terug aan boord en delen onze ervaringen met de bemanning van de stormvogel. Eten aan boord en gaan gezegend te kooi.

Maandag 27 juni.

Morgen gaan de trossen weer los, de wind neemt tijdelijk af dus een gaatje om naar de volgend Ria te gaan. Vandaag wasdag , schoon schip en fourageren. Wim en Gerrie maken een wandeling. Het wordt eentonig, maar niet t eten, eten dus weer in ons WiFi café. Op aanraden kies ik voor vis. Gaan weer tevreden te kooi.

Dinsdag 28 juni.

Reveille 05.30. Palaver 06.30. Trossen los om 07.00 uur. We gaan op weg naar Saxenxo, tocht van 32 mijl. We klapperen achter de meute aan. Golven van de afgelopen dagen en weinig wind. Philip gaat kijken naar de spi-boom die al 13 jaar tegen de mast aan staat. Hij denkt dat hij wat WD-40 nodig heeft en dan dienst kan doen. We gaan het allemaal beleven (????) uiteindelijk trekt de wind aan en zeilen we prachtig, allen genietend. Lijnen vast om 13.30 uur. Voor het eerst dat het echt warm is dus onze hoezen komen heel goed van pas. Eten ijs en verkennen de stad, doen boodschappen en eten aan boord. Drinken koffie en wijn bij de yachtclub met een fantastisch uitzicht. Gaan tevreden te kooi.

Woensdag 29 juni.

Havendag. Wim en Gerrie gaan op hoteljacht en vinden iets aan de baai. Wij wassen en lopen langs de boulevard. Een plaats met allure en niet duur. Nemen afscheid onder het genot van koffie van onze opstappers Wim en Gerrie, die nog een paar dagen hebben voordat ze terug gaan. We bereiden ons voor op een speciale avond. De vrouwen en mannen gescheiden op stap. We beginnen met ijs, hebben gesprekken over de Genaker en de angst als de schipper met de zak, waarin dat beest zit naar boven komt, verbrande vingertoppen etc. Kortom het is overal hetzelfde, eindigen in nachtclub Buddah, om 01.15 houd ik het voor gezien, Philip steelt de show met zijn danspassen en houdt het heel wat langer vol, wordt afgeleverd aan boord door twee dames.

Donderdag 30 juni.

Reveille 07.30 Palaver 08.30. Trossen los 09.30, alles aangepast aan de gemoedstoestand van de schipper en zijn vrouw. Geen wind en een stralende dag. Wim en Gerrie staan om 06.00 uur ( positie) te zwaaien, langzaam tuffen we de baai uit op weg naar Baiona een tocht van 20 mijl. Dicht langs de kust en langs eilandjes leggen om 14.00 de lijnen vast. Luieren de middag door eten s' avonds aan wal met de stormvogel.

Gaan voldaan te kooi!

1. Cami:
    1 juli 2016
    Wel een beetje jammer dat er geen foto's of video's zijn van het nachtclub Buddah.
  2. Cami:
    1 juli 2016
    ;)
  3. Aleid:
    5 juli 2016
    Heerlijk, zo kennen we jullie weer!
    Geniet lekker van het mooie weer, de mooie omgeving en de vriendelijke mensen!
    Hoe toevallig dat jullie in de pousada waar Ewout en ik gelogeerd hebben, koffie gedronken hebben!
    Wij genieten mee!!
    Liefs Aleid
  4. Marit:
    8 juli 2016
    Die Philip!
    'Dance the night away!´
    ; )
    Maar het klinkt nog steeds als een geweldig avontuur, geniet!
  5. Hans Rietdijk:
    11 juli 2016
    Joop, mooie verhalen, ben benieuwd naar de nieuwe verhalen, harde wind??? hoe lang?