19 t/m 21 augustus Sönderberg - Rendsburg - Cuxhaven

22 september 2017 - Loosdrecht, Nederland

19 t/m 21 augustus Sönderborg - Rendsburg - Cuxhaven

19 augustus  Sönderborg naar Rendsburg
Reveille 07.00 uur, afstand 56,6 NM.
De wind blaast door, twijfel of we zullen gaan. Uiteindelijk hakken we de knoop door en om 10.30 gaan de lijnen los. We hijsen de zeilen met twee reven en de genua gereefd of helemaal uit. De snelheid gaat goed. Zo varen we het eerste stuk door de regen, onder regenbogen, zwarte luchten om ons heen en met veel wind. Dan is ineens de wind weg en moet de motor bij. Wat een onbestendig weer. Plotseling uit het niets is daar windkracht zeven. We kunnen het net bezeilen. De Roboot doet het uitstekend met twee reven en de gereefde genua stuiven we ervan door, hoge golven en massief water over dek. Uiteindelijk klaart het weer wat op en het laatste stuk door de Kielerbocht is de zon erbij. Bij de sluis in Holtenau moeten we drie kwartier wachten, daarna gaat het vlot. Om 17.00 uur varen we op het Kielerkanaal waar de regen met bakken uit de hemel komt. We knopen om 20.00 uur de lijnen vast in Rendsburg, waar het een reünie lijkt van al diegenen die we onderweg hebben ontmoet. Wij eten buiten in het bekende havencafé Riverside en sluiten af met drie Irish Coffee en een groene thee. Om 24.00 uur gaat de kop in het kussen.

20 augustus - dagje Rendsburg
Besluiten een dagje te blijven liggen. Verderop zijn de havens vol met wachtenden op het weergaatje voor de Duitse Bocht. Philip tankt diesel met jerrycans, we tanken water en fourageren. Morgen varen we verder.

21 augustus - Rendsburg - Cuxhaven
Reveille 07.00 uur, lijnen los 08.00 uur, afstand 52,3 NM.
Door het Kielerkanaal vandaag met tientallen Nederlanders. De sluis bij Brunsbüttel staat open, wat een geluk. Op de Elbe staat de stroom nog tegen en is de wind West. We zetten de kotterfok en proberen te zeilen, maar halen de hoogte niet, dus uiteindelijk gaat de motor bij. Om 17.00 na 52,3 NM knopen we de lijnen vast in Cuxhaven, op een plek waar we prachtig uitzicht hebben op de binnenkomst van de boten op stroom. We nemen een voor en achter. De reünie kan van start, zelfs het jonggehuwde stel uit Bornholm zien we hier weer. Heerlijk om alle verhalen te horen, iedereen beleeft zijn/haar tocht anders. De kou is wat velen doet besluiten volgend jaar naar het zuiden te gaan. Wij eten aan boord en sluiten aan bij Kees en Hilde in het restaurant voor Irish coffee en groene thee. De kop gaat tevreden in het kussen rond de klok van 22.00 uur.

1. Connie en Hans Burgs:
    25 september 2017
    Fantastisch om jullie verhalen te lezen. Ook die foto's, geweldig! Dat moet allemaal een ongelooflijke ervaring voor jullie zijn. Geniet ervan!