29 en 30 augustus naar IJmuiden

31 oktober 2016 - Ijmuiden, Nederland

29 augustus/30 augustus IJmuiden

Voor het vertrek willen we nog een paar boodschappen doen, maar het is Bankholiday. Gelukkig lukt het. Doen nog koffie aan boord van de Roboot en zwaaien intussen de Tournesol en de Phoenix uit die naar Blankeberge gaan. Dan gaan de trossen los en nemen we ook afscheid van de Zeerob, zij gaan ook naar Blankeberge. Wij zetten koers naar IJmuiden. Wind NW3, zeilen 10 mls en dan is de wind op. De motor gaat bij en zo tuffen we naar de overkant. Mijn gedachten gaan terug naar de vele mooie en dierbare herinneringen, de veiligheid van het dorp, de steun die wij kregen na het verlies van Hans, de fantastische zeilervaringen, de euforie van het aankomen en nog veel meer, maar bovenal het vertrouwen in de Roboot, die kan alles aan.

Het is druk in het kanaal, dus we zijn alert. Marijke, mijn zus, kan niet slapen omdat het lijkt dat we bijna overvaren worden. We nemen contact op met de desbetreffende tanker en zij verandert iets van koers. We lopen onze wacht en verder gaat het voorspoedig. Langs de Nederlandse kust is het prachtig weer en we zetten wat zeil bij.

Om 13.30 uur meren we af naast de Stormvogel in IJmuiden en laten de kurken knallen. Om 15.00 uur vertrekken wij naar de haven in Kanaal zuid. Dan weten we weer wat lawaai en herrie met een mens doen. We liggen onder de Polderbaan en kunnen elkaar nauwelijks verstaan. Aleid komt aan boord en Marijke van Bob en dan komen Ernestine en Rutger met champagne, een emotioneel weerzien. We eten met zijn allen in de Toerist in Spaarndam.

We hebben het gedaan en gehaald. Drie maanden geen nieuws, krant of tv. Het is ons zeer goed bevallen. De Roboot krijgt een first class treatment en een nieuwe jurk. Ze heeft het verdiend. Wij gaan, zolang we fysiek in staat zijn zeker nog paar mooie reizen met haar maken.

1. Sander en Marijke:
    Welkom thuis. Wat een prachtige reis! Sander en Marijke
  2. Jaap van oostendorp:
    31 oktober 2016
    Welkom thuis Roboot! Genoten van jullie belevenissen en ervaringen. Volgend jaar weer?
    Ik weet nu wat het verliezen van een goede zeilvriend betekent zoals jullie met Hans. En dat nog op mijn eigen oude dag! Het is Willem ter Veld van wie ik in 1980 de COROMANDEL (Albin Balad) kocht die een soort tapijt werd van Den Helder tot Workum. Jaap.
  3. Amaryllis en Sjoerd:
    Hanneke en Philip
    Genoten van jullie prachtige tocht door de mooie verhalen en foto's.
    Triest dat jullie Hans zo moesten verliezen.
    liefs
    Sjoerd
  4. Marijke Tromp:
    1 november 2016
    Lieve Hanneke en Philip ,
    Bedankt voor dit mooie verslag van deze, in alle opzichten, bijzondere reis.
    Ik heb ervan genoten !!
    Liefs Marijke
  5. Marit:
    3 november 2016
    Welkom thuis!
    Wij hebben er van genoten jullie avonturen te volgen via deze blog. En wat fijn dat het jullie zo goed bevallen is dat jullie uitkijken naar weer nieuwe avonturen!

Maar Philip, nu je toch weer terugbent, laten we snel weer een keertje bijpraten!