24 en 25 augustus naar Cowes - River Medina

16 oktober 2016 - Ijmuiden, Nederland

Woensdag 24 augustus

Reveille 07.30, palaver 08.30 en vertrek 09.00. NO wind 14 knopen.

De Roboot vertrekt als een van de laatsten en zet vol tuig, ze heeft er zin in. De bemanning trimt de zeilen en binnen 30 minuten neemt ze een ruime voorsprong. Helaas is onze fietsbel gesneuveld op de oceaan, anders hadden we heel wat moeten bellen tijdens deze inhaalrace. Wel toeteren we als we de Stormvogel voorbij gaan en dat doet zeer. We hebben prachtig weer en genieten. Bij St Albins Head ( een kaap) hebben we veel wind, de overfalls, maar de Roboot zeilt prachtig en is in haar element. Bij de rotspartij Harry and his Brothers, valt de wind langzaam weg, maar zeilend komen wij als eerste in de Solent. Dit voelt als thuiskomen en we genieten van the Needles, we passeren Great Yarmouth en halen herinneringen op.

De Vlietstroom voegt zich, met het ijzeren zeil aan, bij ons en draait op volle geluidssterkte nog eenmaal 'Ich Bin wie du' waarop wij Precious Moments en Dirty old Man laten galmen over de Solent. Een zeer dierbaar moment. We varen uiteindelijk River Medina op en passeren Cowes. Knopen de lijnen vast tegenover de Folly Inn om 13.30 uur. De rest van het dorp druppelt binnen. Wij drinken erg gezellig een borrel aan boord van de Shaula. We eten met de Stormvogel in de Folly Inn en nemen de laatste pont terug, Gaan tevreden te kooi.

Donderdag 25 Augustus

Vroeg op en nemen de pont van 10.00 uur naar Cowes. Ontbijten met Hilde en Kees in Cowes, de een Engels de ander een croissantje. We winkelen wat en komen uiteindelijk op de kop van de haven bij de Royal Yacht Club. Wat een prachtig uitzicht over de Solent. En zie daar, daar is de Zeerob, achtergebleven bij de Hester in Dartmouth, die op onderdelen wachtte. We gillen en schreeuwen en ze horen ons en maken een rondje. Langzaam lopen we naar de pont, want onze opstapper Bob Driessen komt aan boord.

's Avonds hebben we op de steiger de white party, dat wil zeggen iedereen in het wit. Philip draagt nooit wit, heel onpraktisch als je knoeit, maar nu wel. Er staan heerlijke gerechten en we krijgen een hamburger. Yvon en Paul bespreken in hun speech de dorpsbewoners, de verteller, de dorpsgek, de wasvrouwtjes, de huisarts, etc. Robert vertelt over de byzondere vriendschappen en banden die ontstaan zijn tijdens deze fantastische tocht. Frenk, van de Vlietstroom, kondigt aan dat zij vast vertrekken in verband met de weersvooruitzichten en het werk dat weer wacht. Zo nemen wij afscheid van de Vlietstroom. Het is een fantastische avond en we gaan te laat maar tevreden te kooi.

1. Dianne Kottier:
    28 november 2016
    Ik heb je blog net 'afgelezen'. Prachtig beschreven en mooie herinneringen komen weer boven. Wat hadden we het geweldig!