28 augustus naar Ramsgate

31 oktober 2016 - Ramsgate, Verenigd Koninkrijk

Zondag 28 augustus

We nemen afscheid van de Mjollnir en Ralentir, zij blijven nog een dag in Eastbourne, en wij vertrekken met de Tournesol, de Phoenix, de Stormvogel en de Zeerob naar Ramsgate. 70 mls, wind ZW 5-6-7 tot 42 knopen oplopend.  Wij voeren alleen de genua, het is een lastige koers, de wind pal achter. Het is grauw en grijs. We hebben stroom mee tot Dover. Bob stuurt en is in zijn element. Philip gammel ondanks de zeeziektepil. Ik heb het druk met de catering, de mannen willen liever niet naar binnen. De Tournesol zet vol tuig, zeilt solo, en vaart ons voorbij. Je kan je afvragen of dat verstandig is als je hem uit het roer ziet lopen. Enfin ieder zijn ding. We raken samen met de Stormvogel achterop. Het weer klaart op maar de wind neemt toe en dus reven wij de genua. De Roboot doet het perfect en om 18.00 uur lopen we Ramsgate binnen.  We borrelen op de Roboot voor de laatste keer. Morgen gaan de Zeerob, de Tournesol en de Phoenix naar Blankeberge. Wij gaan met de Stormvogel naar IJmuiden. We eten aan de wal, maar hebben moeite iets gezelligs te vinden. Eindigen uiteindelijk bij een Pizzeria achter de Kermis. Hebben een gezellige avond en dromen alvast over de tocht van volgend jaar. Nemen nog een afzakkertje op het terras met uitzicht over de haven.  De ogen vallen bijna dicht, dus tijd voor de gang naar de kooi.