11 t/m 14 augustus Göteborg - Ebeltoft

22 september 2017 - Loosdrecht, Nederland

11 t/m 14 augustus Götenborg - Hals - Grenaa - Ebeltoft

11 augustus - Hals
Reveille 06.30 uur, lijnen los 07.30 uur, afstand 76,6 NM.
Vandaag nemen we afscheid van Zweden, een land waar eenvoud, relaxedheid en overzichtelijkheid hoog in het vaandel staan. Het zegt iets over de mentaliteit en levenshouding in dit prachtige land, dat mijn hart gestolen heeft. En niet alleen om deze eigenschappen, met name ook de prachtige kleuren bijv. geel, rood en blauw, hebben op mij grote indruk gemaakt. We verlaten via de monding van de Göta Älv Zweden. We passeren nog een aantal laatste rode huisjes en dat was het.
We maken vandaag de oversteek naar Hals in Denemarken. De wind is ZW en we hopen op de ruimende wind, zoals voorspeld is. Net als de voorspelde zon komen we bedrogen uit. Om 20.00 uur knopen we de lijnen vast in een propvolle haven op het laatste plekje bij de kraan. Om half tien morgenochtend is de eerste takel dan moeten we weer weg. We varen forse afstanden als het kan, het weer is grillig.
We eten zuurkool aan boord en drinken koffie aan de wal de kop gaat om 22.30 uur tevreden in het kussen.

12 augustus - Hals - Grenaa
Reveille 07.00 uur, lijnen los 09.30 uur, afstand 47 NM
Vroeg op, want de hardloopschoenen wachten. Kris kras loop ik door het dorp en een stukje door het bos. Na douche op naar de supermarkt voor de verse dingen en brood. Om 09.30 lijnen los. Wind ZW en regen, net als vaker deze reis tegen de wind in, af en toe de genua bij. Om 17.00 uur knopen we de lijnen vast in de haven van Grenaa. Leggen een kaartje en Kees wint, helaas voor Philip. Eten aan boord en drinken de bekende koffie aan de wal. De kop gaat bijtijds in het kussen.

13 augustus - Grenaa
Het waait te hard om te vertrekken, dat wordt een rustdagje. We trekken weer de hardloopschoenen aan gaan over paden en door het bos. Op de terugweg halen Philip en Hilde heerlijkheidjes bij de bakker. Met lezen, wassen en dutten in de zon komen we de dag door. Het waait zo hard dat mijn was gehalveerd is aan de lijn. Eten aan boord en koffie aan de wal.
Het gesprek gaat over de boeken die we deze reis gelezen hebben en dat zijn er heel wat, en wat we zeker nog moeten lezen. Heerlijk, lezen.
Tevreden gaat de kop in het kussen

14 augustus - Grenaa - Ebeltoft
Ja, en dan hoor je gestommel en gefluister, want je verjaart en moet nog even blijven liggen. Hilde geeft Philip vanuit hun luik aanwijzingen hoe de vlaggen, slingers en ballonnen moeten hangen. Kortom feest aan boord van de Roboot en een strakblauwe lucht. 67 jaar, het gaat wel hard. Hilde en Kees komen al zingend uit hun kombuis, een prachtig gezicht? Er zijn kado's en er is verse taart van de bakker.
Lijnen los om 10.00 uur voor een tocht van 31 NM naar Ebeltoft. Wij hebben goede herinneringen (14 jaar geleden) aan Ebeltoft. De wind is ZW en het grootste gedeelte gaat op de motor. Om 15.30 uur knopen we de lijnen vast in een, voor ons, onbekende haven, maar een goede plek. Leggen de Roboot vast aan de rubbers, want de voorspelling is forse wind met onweer. Philip en ik gaan Ebeltoft verkennen, wellicht vinden we de schilder Ken Zier, die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten bij ons vorige bezoek. Helaas alles lijkt veranderd en van de schilder en zijn atelier geen spoor. Wel vinden we op aanraden van een local een leuke oude pub om vanavond te eten. Het wordt een gezellige avond in een uitstekende ambiance met voortreffelijk eten en goed gezelschap. Als verrassing gezang van mannen met knotsen in traditionele kledij. We sluiten af met drie Irish coffee en een groene thee.
Om 23.45 leggen de kop tevreden in het kussen.1111