8, 9 en 10 augustus - Sjöturp naar Göteborg

22 september 2017 - Loosdrecht, Nederland

8, 9 en 10 augustus van Sjötorp naar Göteborg

8 augustus - Sjötorp - Trollhättan
Reveille 06.15, 07.00 lijnen los, afstand 72,3 NM.
Vandaag gaan we over het Vänermeer. Het grootste meer van Zweden, dat 44 meter boven zeeniveau ligt, een meer om met respect te behandelen. Het weer kan hier snel omslaan, zeker nu de voorspellingen zo onstabiel zijn. We gaan zien of het weergaatje brengt wat de kaarten beloven. De lucht is loodgrijs als we de lijnen losgooien. Ik maak nog snel een foto van het witte huisje met daarnaast de Nederlandse vlag, de enige die wappert. Vogels hebben vannacht elkaar naar het leven gestaan met als resultaat een dek vol veren en poep. Met puts en borstel gaan we de rommel te lijf. Gaandeweg klaart het iets op en de Genua wordt het eerste stuk bijgezet. De wind is voor de verandering ZW, nadat we de scheren achter ons laten en dat is precies de richting die wij gaan. We zien niet veel leven en kleur. De boeien kleuren de grijze omgeving.
Om 16.30 uur varen we het begin van het Trollhättankanaal op bij Vänersborg. De wachttijden bij de bruggen zijn gemiddeld een half uur, wat een verschil met het Götakanaal, daar stonden ze al open als we eraan kwamen. Na de brug nemen we nog een sluis met een verval van zeven meter. Ik heb een lijn genomen en het midden van de lijn bevestigd aan de middenbolder zodat ik twee uiteinden heb en die kan overpakken als we zakken. Philip legt de Roboot stil bij een trap en ik ga aan het werk. Alles gaat naar wens. Bij Spiken in Trollhättan knopen we de lijnen vast. Eten kip uit het pannetje met sla. Vervolgens strekken we de benen en drinken koffie aan de wal.
Om 22.00 uur gaat de kop in het kussen.

9 augustus -Trollhättan - Göteborg
Reveille 08.00 uur, 09.00 uur lijnen los, afstand 33.6 NM.
Het regent en vandaag " doen" we het Trollhättenkanaal met 8 sluizen. We beginnen met een sluizentrap Trollhättan van 6 sluizen, met een verval van meer dan 25 meter. Deze trap is geautomatiseerd en ook toegankelijk voor coasters. Het complex ligt naast de oorspronkelijke sluizentrap. Door de regen zien we helaas niet veel. Langzamerhand klaart het weer op en trekt de wind aan tot soms wel 27 kn. We hebben stroom mee en hebben nog een sluis te gaan. Het landschap wordt steeds drukker met wegen, spoor en industrie. Bij de laatste brug hebben we een wachttijd van meer dan een half uur. De brugwachter doet uiteindelijk de brug voor een kwart open nadat hij ons gemaand heeft dichterbij te komen. Hij heeft waarschijnlijk zelf geen idee wat het is om in een smalle toegang tot de brug op stroom te liggen.
Om 19.30 uur knopen we de lijnen vast in Lilla Bommen, waar alleen Nederlanders liggen, een haven midden in het centrum van Göteborg.
We eten aan de wal in een Engelse pub uitstekend en leggen de kop om 22.00 uur tevreden in het kussen.

10 augustus - dagje Göteborg
Een beetje uitslapen en zachtjes opstarten. Koffie aan de wal met de 'landgenoten' (LE89) die uiteindelijk Belgen blijken te zijn. Ze nodigen ons uit voor de borrel die middag. We luieren, lezen, wassen en doen boodschappen. Philip herstelt de kras opgelopen bij de steiger in Lyrestad. Wisselen verhalen uit met de andere Nederlanders die hier liggen en zo vliegt de dag om. De schipper van de LE89 blijkt jarig te zijn en wij trakteren hem op een Hollands verjaardagslied, nadat wij een rondleiding hebben gehad op deze schitterende lemsteraak. Na de borrel vertrekken zij. Wij eten aan boord en doen koffie aan de haven.
Om 22.30 gaat de kop tevreden en voldaan in het kussen.