Het Götakanaal van Motala naar Sjöturp - 1 t/m 7 augustus

22 september 2017 - Loosdrecht, Nederland

Het Götakanaal van Motala naar Sjöturp van 1 t/m 7 augustus

Dag 6 - 1 augustus Motala - Forsvik
Reveille 07.30 uur, vertrek 09.00 uur. We steken vandaag het Vättern meer over. Het meer heeft een breedte van 16 NM. We starten met tegenwind en als de wind wat gaat krimpen zetten we de genua bij en zo gaat de reis voorspoedig naar de overkant. Oorspronkelijk was de bedoeling in Karlsborg te blijven, maar bij de aanblik van de drukte besluiten we door te varen naar Forsvik, wat een uitstekende keuze blijkt. Forsvik is het hoogste punt van het Götakanaal, 96 meter. Afgemeerd om 14.00 uur, liggen we op een prachtig plekje, dat we nog even moeten verlaten om ruimte te maken voor een passerende radarboot die hier gebouwd is. Tijd voor een wasje, een boek en een wandeling. De LE89 groet ons in het voorbijvaren met 'landgenoten'. We eten aan de picknicktafel en doen koffie in de tuin van het plaatselijke café. Om 22.00 uur gaat de kop in het kussen.

Dag 7 - 2 augustus Forsvik - Hasjtorp
Reveille 08.00 uur, vertrek 09.00 uur.  In de sluis moeten we ver naar voren. Ik blijf nu aan boord, want vanaf nu zakken we weer. We krijgen instructie om alert te zijn op de rotsen die onder water groter zijn en pas bij het zakken van het water zichtbaar worden. Alles gaat naar wens. We varen door een prachtig gebied, langs koeien, schapen en vlak langs rotsen. Soms kruipdoor, sluipdoor zoekend naar de staken. De boeren zijn hun droge akkers aan het bewerken en voor het stof sluiten we de luiken. Het is en blijft een fantastische tocht. Via het meer Viken, Tätorp en Vassbacken komen we in Hasjtorp, waar we de lijnen vastknopen op weer een daalders plekje, naast een oldtimer. Niet wetende dat iedere eerste woensdag van de maand alle oldtimers uit midden Zweden zich hier verzamelen. Verder is hier een café en een Kanalbutiken. In de laatste vergapen Hilde en ik ons aan prachtig aardewerk en andere handgemaakte spullen. Aan het eind van de middag eten we een voortreffelijk garnalenbroodje in het café aan het kanaal, waar ze ook die leuke aardewerk koppen hebben, nu blijkt dat de eigenaresse ze zelf maakt. We zitten op een prima plek als alle oldtimers vertrekken. Wij gaan met een hoofd vol, tevreden met de kop in het kussen.

Dag 8- 3 augustus - Hasjtorp - Lyrestad
Reveille 07.30 tijd voor de hardloopschoenen. Na een flinke ronde en douche gaan we ontbijten in het café van gisteren. We merken dat het seizoen een beetje ten einde loopt. De sluiswachters doen meerdere sluizen per keer waardoor de wachttijden langer zijn. Als dan ook nog een motorboot zonodig moet voordringen, duurt het drie uur voordat we aan de beurt zijn. Dan nog maar een wasje en wat lezen. Er is meer wind en het is wat kouder. We zakken gestaag in de sluizen naar beneden. Ontmoeten een leuk Hollands gezin bij de sluis. Om 4 uur meren we af in Lyrestad in de miezerregen, alles is even troosteloos. We eten bij de plaatselijke pizzeria en gaan bijtijds met de kop in het kussen.

Dag 8- 4, 5 en 6 augustus Lyrestad
De wind is fors aangetrokken en in de volgende plaats, Sjötorp, is geen plaats meer om af te meren. Wij blijven liggen in Lyrestad. Bedden worden verschoond, we wassen en maken schoon schip. Na al dat werk pakken we de fietsen en fietsen langs het kanaal naar Sjötorp om te kijken hoe vol het daar is.  Het Vänern meer, het grootste meer van Zweden, ligt er woest bij. Wij komen in gesprek met een aardige charmante Zweed die ons oa vertelt over het campervirus, waar ze geen raad mee weten en de zwemwedstrijd van morgen. Hij geeft ons een tip voor een eetplek en zo verdwijnt hij weer, de dames in verwarring achterlatend. Hier ligt ook onze landgenoten-vriend - de LE89. We eten heerlijk en fietsen tegen de wind in weer terug. De Roboot ligt in prachtig strijklicht te wachten op ons. De kop gaat zeer tevreden om 22.00 uur in het kussen.

5 augustus. Tijd voor de hardloopschoenen, na douche en ontbijt komen de mannen in gesprek met de Nederlandse Willem. Hij vertelt over zijn zaak Mooi - Antiek en Interieur. Reden voor de heren om met de fiets de zaak te bezoeken en ontmoeten daar de vrouw van Willem. Met enthousiaste verhalen komen ze terug. De kaarten voor het hartenjagen komen weer op tafel en de uitslag van deze ronde mag ik graag noteren. Ik win en Philip heeft nog 56 punten. Tevreden gaat mijn kop in het kussen, Philip slaapt minder goed.

6 augustus. Vandaag fourageren we in de plaatselijke en uitstekende supermarkt waarin ook nog een perfecte slager zit. Op weg ernaar toe ruiken we de geur van de herfst, helaas worden ook de avonden korter. Na de fourage en een kop koffie is het de beurt aan Hilde en mij om 'Mooi' met een bezoek te vereren. We vallen van de ene in de andere verbazing. Groot en smaakvol en vol met ideeën. Ik investeer in twee lampen. 's Middags fietsen we naar Norrkvarn, waar het Götekanaal in miniatuur is nagebootst, annex is een hotel met terras, waar we horen dat het Nederlands damesvoetbalelftal tegen Zweden speelt vanavond en we besluiten dat hier te kijken. Ze dekken een tafel voor ons voor de tv en we genieten samen met een Nederlands stel dat hier logeert en in Zweden woont. Een fantastische wedstrijd, uitstekend eten, kortom weer een byzondere avond. 'Mooi' heeft de inrichting van dit hotel verzorgd en dat kan je zien, smaakvol en precies goed. We fietsen voldaan terug en leggen 23.30 uur tevreden de kop in het kussen.

Dag 9 - 7 augustus - Lyrestad - Sjötorp
Reveille 07.00 uur, tijd voor de hardloopschoenen. Veel wind. We doen de laatste boodschappen en drinken koffie bij Marie, ook ingericht door Mooi.
Palaver. Om 14.30 lijnen los vertrek naar Sjötorp waar we buiten de sluizen gaan liggen om de volgende ochtend zonder hindernis vroeg kunnen vertrekken. We moeten lang wachten voor de spoorbrug en Philip wil afmeren langs een steiger, met een kras als gevolg. Daarna nog 9 sluizen en zijn we klaar voor het Vänern meer. Vandaag leveren wij ons Götakanaalnummer in en om 17.30 uur verlaten we de laatste sluis. Via landgenoten, de LE89, knopen we de lijnen vast na de laatste sluis. We drinken een speciaal drankje om dit resultaat te vieren. We toasten en blikken terug op de aflopen negen dagen, de fantastische schat aan herinneringen en het plezier tijdens dit avontuur.
We gaan met een hoofd vol tevreden met de kop in het kussen.