27 t/m 31 juli het Götakanaal

20 augustus 2017 - Rendsburg, Duitsland

Het Götakanaal, onderdeel van het blauwe lint dwars door Zweden van 216 NM lang, is in 22 jaar gegraven om de tol te omzeilen die de Denen hieven in het Kattegat. In 1832 werd dit kanaal geopend. Tegenwoordig is het een van de belangrijkste culturele erfgoederen van Zweden en heeft uitsluitend een toeristische functie.

Dag 1 - 27 juli Mem - Hulta
Reveille 07.00 uur tijd voor de hardloopschoenen. Op een prachtig stuk langs het Götakanaal doen ze hun werk. Na een douche en een wasje is het tijd een ticket te kopen voor het hele Götakanaaltraject, inbegrepen zijn alle ligplaatsen, electra, water etc. Vijf boten in totaal liggen te wachten voor de schutting, wij zijn als eerste aan de beurt. Voor een lange lijn met lus, lus gaat om de ring en Philip draait de lijn achter op de lier aan. Achter lange lijn met lus, lus om de ring en deze lijn loopt verticaal naar beneden en wordt ook aangetrokken met de lier. Daar gaan we. Beginnersfout één, ik blijf aan boord, dat kan niet omdat we laag invaren, dan kan ik de lus niet om de ring doen. Gelukkig staat Hilde op de kant die de lijnen om de ringen doet. En dan barst het geweld los. Zonder kleerscheuren komen we door de eerste sluis. We meren af en drinken koffie bij het café, dat gisteren gesloten was, om dit te vieren met taart. Ook halen we hier verse broodjes. Om 11.30 gooien we de lijnen los. Met het kanaalvlaggetje in het want, dank aan Kees, varen we verder, nog 57 sluizen te gaan. Gelukkig leren we snel. Philip zet mij steeds voor de sluis af. Ik heb dan de twee lijnen met de lussen bij me en zo sjouw ik omhoog, leg de lussen om de ringen en Philip doet de rest. Zo varen we van sluis naar sluis door lieflijk glooiend landschap, bossen en akkers met koren die geel kleuren. De velden zijn groener in hun beschrijving dan in hun groen. De meren lopen leeg, in de winter valt nauwelijks sneeuw en ze snakken hier naar regen. Om 17.00 uur, na negen sluizen en drie bruggen stranden we bij Hulta. De sluizen  sluiten om 18.00 uur en verderop is geen plek meer. Na 10.5 NM liggen we op een daalderse plek. Een avond in Zweden bij de tiende sluis in Hulta in het Götakanaal liggen twee afgemeerde zeilboten, niemand, alleen bloemen, gezellige mensen, een picknicktafel, restjes eten, bier, wijn, een spel kaarten voor het hartenjagen, koffie en thee is een formule voor een zeer geslaagde avond. And the winner is Kees. Veel revanches volgen. De kop gaat tevreden in het kussen om 23.00 uur.

Dag 2 - 28 juli Hulta - Berg
07.30 reveille. Hilde en Philip gebruiken vandaag de hardloopschoenen. Na douche en ontbijt is om 09.00 uur de eerste schutting. We passen precies met z'n tweeën in de sluis en raken bedreven in de procedure. We raken verblind door alle schoonheid om ons heen. In Norsholm stoppen we voor boodschappen, electra, wasje, water en diesel en natuurlijk koffie met taart. De sluis die we nu nemen is een combinatie met een spoorbrug en die laatste moeten we passeren binnen 30 seconden. Alles gaat naar wens en we draaien het Roxen meer, 14 NM lang, op. Zon en dat geeft mooie schitteringen in het water. Niemand te zien, totaal leeg. We eindigen in de wachthaven bij de zeven beroemde sluizen van Berg. Met een beetje schuiven kunnen we er nog bij en knopen we om 18.00 uur de lijnen vast. We confisqueren een picknicktafel en eten heerlijk van de Cobb met een uniek uitzicht. Natuurlijk nemen we revanche met hartenjagen. (even vergeten wie er gewonnen heeft). De verlichte man waakt over ons. Om 23.00 uur gaat de kop tevreden in het kussen.

Dag 3 - 29 juli Berg - Malfors
Reveille 07.30 uur. In deze zeven sluizen ga je met een treintje van twee sluizen achter elkaar omhoog. Wij zitten in de tweede lichting om 12.00 uur. Hebben nog even de tijd. Lopen omhoog langs het indrukwekkende bouwsel. Waar zie je zoiets. Boven is een leuk haventje met een klein museum over het ontstaan en de bouw van dit prachtige kanaal. Het hele traject van schutten duurt 2.5 à 3 uur. De sluisbegeleiding wordt gedaan door studenten, de perfecte zomerbaan. De belangstelling is groot en steeds weer moeten we uitleggen hoe het werkt, waar we vandaan komen enz. Kletsen heel wat af. Om 15.00 uur zijn we de zeven sluizen gepasseerd, daarna doen we er nog vier en dan vinden we het genoeg voor vandaag. We meren af bij een klein café in Malfors, waar 's avonds een buurtfeest gehouden wordt met live music. Wij doen er een kop koffie, maar als de kat zijn opwachting maakt, sta ik op de banken. Voor mij is het niet meer ontspannen en ik verdwijn naar de boot. Bijtijds de kop in het kussen

Dag 4 - 30 juli -Malfors - Borensberg
Reveille 07.30. Tijd voor de hardloopschoenen. Een rondje langs het kanaal. Fantastisch wat een geweldige tocht maken we. Het glooiende landschap, de kleuren, de korenvelden met hun typische gele kleur, de bossen, de huisjes, de fietspaden, we raken niet uitgekeken. Na een frisse douche, lijnen los om 09.30 uur. Prachtig weer vandaag en hebben meer bruggen dan sluizen. Verder is het niet druk, we varen eigenlijk alleen, met af en toe een fietser en kijkers bij de sluizen. Stoppen in Borensberg en hebben in het Gotha Hotel, het doet ons denken aan Fawlty Towers, een heerlijke lunch echter de parasols zijn aan vervanging toe. We besluiten te blijven liggen. We lezen, doen andere nuttige dingen en hebben alles bij de hand. Gaan tevreden en niet te laat te kooi.

Dag 5 - 31 juli Borensberg - Motala
Reveille 08.00 uur. Lijnen los 09.30 uur. Steken het meer Boren over en eindigen in Motala. Goed weer met veel wind. We passeren het graf van Baltzar von Platen, hij realiseerde de bouw van het Götakanaal. We meren af aan de kade in het dorp, tegenover het hoofdkantoor van het Götakanaal. Het is een wat grotere plaats met wat meer toerisme. We slepen twee picknicktafels naar de boot en eten van de Cobb. We hebben volop bekijks.
Irish coffee en een groene thee aan de wal in een hotel met annex een motormuseum en een souvenirswinkeltje. De jukebox krijgt de aandacht van de heren die ze verdient, muziek uit onze tijd. Raad je plaatje. We zingen mee en af en toe zingt een langsloper met ons mee. Een mooie avond met veel plezier. Rond 23.00 gaat de kop in het kussen.

1. Connie en Hans Burgs:
    20 augustus 2017
    Het is geweldig om te lezen hoe jullie genieten, dit is pas leven!
    Blijf gezond en geniet verder van alle dingen die komen gaan, wee (altijd) voorzichtig.