28 en 29 juli Sao Jorge

6 augustus 2016 - Faial, Portugal

Donderdag 28 juli

07.30 Reveille, 08.30 Palaver en 09.00 lijnen los voor een tocht van 50 mijl met een windje 3 knoop NNO naar Sao Jorge, Velas. Wij motorzeilen, want de wind is te weinig om ons voort te stuwen. Een prachtige dag, varen langs het eiland dat als een walvis opdoemt uit de oceaan. We krijgen vooraf de mededeling dat de haven vol is en we mogelijk moeten ankeren. Daar houdt de Roboot niet van dus we zorgen dat we de vaart met ondersteuning van de motor er een beetje inhouden.We komen als eerste aan en worden door een uiterst vriendelijke havenmeester opgevangen en krijgen een plekje aan de kade. Philip, als assistent havenmeester, loodst samen met de havenmeester, die een uitstekend gevoel voor humor heeft, de rest van de boten naar binnen. Op twee na vindt iedereen een plekje in de haven. Velas is idyllisch en absoluut een van de mooiste, kleine pareltjes van de Azoren. Als het donker wordt verschijnen er vogels die als apen communiceren, het absolute hoogtepunt van de avond. Het schouwspel duurt tot een uur of tien en de bemanning legt zich spoedig daarna te ruste in de kooi.

Vrijdag 29 juli

Vandaag staat een wandeling gepland. We kopen in voor onderweg in een piepkleine supermarkt en dito groentemannetje. Wat een prachtig plaatsje is dit weer waar we genieten van een ontbijt aan de wal. Frenk, van de Vlietstroom zoekt een mooie wandeling uit en om 13.00 uur staan er twee busjes te wachten om 45 minuten verder ons te droppen op 800 mtr. hoogte. Onderweg zien we hoe prachtig haast overweldigend groen dit eiland is. We starten de wandeling die door diepe kloven en langs rotsige paadjes gaat. Zien fantastisch blauwe hortensia en watervallen. We kletsen onderweg, maar zijn ook stil van al het moois wat zich voor ons tentoonspreidt. Af en toe even pauze om bij te komen en om wat tot ons te nemen. Komen na twee uur uit bij een meertje en wandelen langs de lavawand naar een dorp waar de taxi ons om zes uur zal ophalen. We zijn verbaasd er is een kerk en een kroeg, helaas beiden zijn dicht. Na weer een rit van 45 minuten de andere kant langs het eiland komen we weer op het dorpsplein, eten en drinken daar met zijn allen, Het is gezellig en om 23.00 uur rollen we tevreden in de kooi.

1. Connie en Hans Burgs:
    7 augustus 2016
    Wat jullie aan het doen zijn is in één woord GEWELDIG! En ... we kunnen alles volgen zonder dat we daarvoor naar een BBC-kanaal moeten :)
    Geniet van alles!
  2. Jaap van oostendorp:
    7 augustus 2016
    Ik vind jullie wel erg vroeg te kooi gaan.
    Hebben jullie een PRIMATOLOOG gevraagd hoe vogels apengeluiden maken?
    Hoe houden die lui daar hortensia's blauw svp? Zijn daar watervallen bij nodig?
    Goede vaart morgen, Jaap
  3. Astrid Waaijer:
    8 augustus 2016
    Hai lief vriendinnetje,

Wat een super leuk blog met prachtige foto's. Ik heb er een paar van "gepikt" voor ons foto album. Ga vanaf nu via het blog de wetenswaardigheden van onze "dorpsbewoners" volgen. Mis jullie allemaal!

Groeten Astrid (van de Vlietstroom)
  4. Sasja:
    12 augustus 2016
    Zo fijn om met jullie mee te mogen genieten !!!
  5. Irene en Jan Gerbrand:
    13 augustus 2016
    Allereerst feliciteren wij Hanneke heel hartelijk met haar verjaardag. Het zal vast een heel bijzondere feestdag worden! Wij genieten mee van alle avonturen die jullie beleven en wensen jullie nog een prachtige tijd.
    Liefs van ons,
    Jan Gerbrand en Irene
  6. Amaryllis en Sjoerd:
    14 augustus 2016
    Hoi Han
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel een heel bijzondere waarschijnlijk. We lezen en kijken met veel plezier naar je blog.
    Je schrijft op een leuke manier over de bijzondere situaties die jullie meemaken, en de mooie plekjes die jullie zien. En de foto's zijn prachtig.
    Geniet met Philip van de rest van de reis. Alle goeds toegewenst.
    Liefs
    Amaryllis en Sjoerd
  7. Marit:
    23 augustus 2016
    Mooi allemaal zeg! Om jaloers van te worden!
    Geniet!