19 t/m 23 juli Sao Miguel

27 juli 2016 - Terceira, Portugal

Dinsdag 19 juli

Na een korte nacht ontbijten we aan wal, vergeten helemaal het tijdsverschil en moeten wachten totdat de machines zijn opgestart. Aangezien we zomaar ergens zijn gaan liggen, moeten we de boot verleggen. We zien Frenk van de Vlietstroom en Rob van le Tournesol en wisselen onze ervaringen uit. Ik verzamel de was en kan die afgeven op het havenkantoor. Daarna inklaren, wat veel tijd in beslag neemt. We maken schoon schip. Zien enorm veel verschillende vlaggen, wat opvalt buiten de flottielje, veel Nederlanders. We hebben veel swell in de haven en zijn blij met onze rubbers om de lijnen. Het trekken van de Roboot aan haar lijnen gaat dan wat zachter. Bij iedere boot, de laatste 24 uur nadat wij binnen waren, die binnenkomt, wordt luid getoeterd als een warm welkom. Als de laatste boten om 17.00 uur binnen zijn, hebben we een steigerborrel en eten aansluitend met de Stormvogel uitstekend en gezellig aan wal. Gaan vredig maar te laat te kooi.

Woensdag 20 juli

Philip gaat op zoek naar een huurauto, wat een hele uitdaging blijkt te zijn. Na 2.5 uur komt hij opgelucht met een autosleutel terug. We rijden de stad uit, drank en broodjes mee, naar de oostkant van het eiland. Frans leest de kaart. We worden overspoeld met gezonde prachtige natuur, rijden over wegen met aan beide kanten hortensiahagen. Hier is alles nog puur, geen toeristische capsones. Hier moet je moeite doen om horeca te vinden voor een kop koffie. Bezoeken warmwaterbronnen en plekken waar ze slowcooking doen in de grond. Laten ons zakken in een zwavelbad waar we als herboren uitkomen. Rijden langs theeplantages. Kortom een goed gevulde dag op een parel van een eiland en zijn net op tijd voor de steigerborrel om Hilde's verjaardag te vieren. Eten aan boord en gaan tevreden, niet te laat te kooi.

Donderdag 21 juli

Rijden bijtijds de parkeergarage uit om nog zoveel mogelijk te kunnen zien aan de Noord- en Westkant van het eiland. De auto delen we met de Vlietstroom, dus vandaag maar een halve dag. We rijden pittig door en vergeten daarom de goede afslag te nemen. Wat we wel tegenkomen is een kudde koeien die van wei verkassen en onze auto zo smerig maken, dat we de man die wij de weg vragen ook nog vragen de auto weer schoon te spuiten, crossen we naar de warmwaterbronnen in de oceaan. We laten ons erin zakken en komen tot rust, niet voor lang, want de krater moeten we ook nog zien. We lijken wel Amerikanen die in een week Europa doen. Imposant doemt de kratermond voor onze ogen op, wij rijden verder en zien prachtige meren, groen en blauw. Met een hoofd vol moois komen we aan boord waar ik een late lunch maak. We zijn verliefd geworden op dit eiland en lezen de middag weg. Drinken biertje aan wal en eten aan boord. Gaan tevreden te kooi.

Vrijdag 22 juli

De laatste dag van Frans aan boord. We ontbijten aan boord en drinken koffie aan de wal. Verder vandaag geen grootse dingen. We eten aan de wal en hebben goede filosofische gesprekken. Frans we gaan je missen. Vroeg te kooi.

Zaterdag 23 juli

Om 5 uur verdwijnt Frans naar het vliegveld en om 7.45 uur staan wij te zwaaien naar zijn vliegtuig. We maken de Roboot klaar voor de nachttocht naar Terceira, het volgende pareltje dat we hier bezoeken. Om 18.00 uur vertrekken we.

1. Marit:
    29 juli 2016
    Klinkt gewoon weer geweldig!