11 t/m 14 juli Tallinn en Riga

6 augustus 2017 - Lyrestad, Zweden

11 juli Tallinn

Staan rustig op en ontbijten aan de wal. Ons oog valt op een supermarkt die alleen drank verkoopt. Karren worden volgeladen en overgeheveld aan boord. De Finnen weten wel hoe het moet. Wij gaan Tallinn verkennen. Wat een prachtige oude Hanzestad met een oude muur eromheen, terecht een werelderfgoed van de UNESCO. Statige koopmanshuizen, prachtige gevels, kleine steegjes en de kleuren die hier gebruikt worden, zijn een lust voor het oog. Veel is al gerestaureerd. We strijken neer op de markt, erg toeristisch. Philip eet een heerlijke soep met cantharellen, we kijken onze ogen uit. Tallinn ook bekend om zijn wol, houtsnijwerk, keramiek en barnsteen. Naast de oude muur verkopen vrouwen in kraampjes hun eigen gebreide spullen, daar sla ik mijn slag, keuze te over. We gaan terug naar de boot, draaien een wasje, de Roboot wordt gewassen en plotseling staan daar Vera en Leon. Ze vertellen over hun avontuur op de Russische meren met een Lemsteraak. Ook laten ze ons weten dat de havenmeester van Bekholmen in Helsinki zeer verbaasd was dat drie Nederlandse zeiljachten op het verkeerde moment vertrokken naar Hamina. Zij wisten wel wie dat waren. We eten wat en om 20.00 uur gaat de kop in het kussen, even bijslapen.
Op 12 juli worden we gewekt door de regen, 12 gr. De hardloopschoenen binden we vast en gaan op de fiets naar een park, waar we onze rondjes draaien. Doen wat klussen aan boord en tegen de tijd dat alles klaar is , klaart het op. Tijd voor een stadswandeling met Hilde en Kees. Even buiten de drukte van het centrum kijken we onze ogen uit. Er zijn veel torens, sommigen zijn driekwart rond en een kwart deel is recht. Op de markt eten we een hapje. Dianne nodigt ons uit voor een borreltje aan boord van de Zeerob voor haar verjaardag van morgen, Viktor is er ook. Hilde en ik gaan nog een keer naar de kraampjes bij de muur, waar zij ook haar slag slaat. We zijn net op tijd bij de Zeerob. Zij vertrekken morgen vroeg richting Riga. Wij, Stormvogel en Roboot, besluiten die avond een auto te huren en naar Riga te rijden. 23.00 tevreden te kooi.
Op 13 juli, vroeg reveille. Net als ik de Zeerob wil uitzwaaien zie ik dat ik te laat ben, ik roep nog, maar helaas. Zij kiezen ervoor langs de oostkant van de Baltic en via Polen af te zakken.
Om 09.00 uur komt verhuurbedrijf YES met onze auto. En na een kop koffie vertrekken we, 365 km, op naar Riga. Onderweg stoppen we in Parnu, benen strekken en een broodje. Daar begint het te regenen en dat houdt pas in Riga op. We hebben een hotelletje, een oud klooster, in de binnenstad en dichtbij parkeren we de auto. So far, so good. Om 17.00 de stad in, een Hanzestad. Riga heeft een bewogen geschiedenis van overheersing van Zweden, Rusland en Duitsland. Letland is meer Russisch georiënteerd dan Tallinn en dat hoor je ook op straat. Veel delen van de stad zijn prachtig gerestaureerd en straalt weer de glorie van weleer. Veel oude patriciërshuizen in combinatie met leuke nieuwe details, kerken en veel café's. Nadat we kaartjes hebben gekocht voor een orgelconcert in combinatie met een sopraan, is het tijd voor drankje. Dat doen we in een originele kroeg. Om 19.00 zitten we in een prachtige kerk in afwachting van wat komen gaat. We genieten en besluiten in ons hotel te gaan eten. Daar is het vol, dus wijken we uit naar een Belgische kroeg met dito eten. Daar hebben we een byzonder gezellige avond. En leggen de kop om 23.00 uur tevreden in het kussen.
Je denkt dan een kamer aan de achterkant, grenzend aan een binnenplaats, dat kan niet verkeerd gaan. Reken maar, een kroeg die tot 06.30 open is. Ik kan je verzekeren dat je dan weinig ogen dichtdoet. Net als de rust een beetje terugkeert gaat de wekker.
08.15 ontbijt met heel veel anderen. Iedereen graait het zijne. De slechte logistiek in de opstelling van het buffet zorgt voor onnodig oponthoud, maar we krijgen wat we hebben willen. 09.00 uur op pad voor een stadswandeling. Wat een verborgen pareltjes komen we weer tegen. Drinken koffie in the most romantic and most hidden café in Riga, met hele originele details. Komen aan het eind van de stadswandeling, nemen nog een broodje en aanvaarden de terugreis. 30 kilometer voor Tallinn slaan we af naar een manor. Het blijkt een van de originele buitenhuizen van een Duitser te zijn geweest. Volledig gerestaureerd en nu in gebruik als bed and breakfast. Wat een stek, prachtige ligging en wat maakt de eigenaresse heerlijke taarten. Om 18.30 uur terug in de haven. De mijnheer van YES haalt de auto weer op, we hebben één bon te pakken. Hilde en ik fourageren met het oog op de tocht door de scheren, heerlijk vlees en veel verse dingen en niet te vergeten bier. De kop gaat heel bijtijds in het kussen.

1. Dianne Kottier:
    8 augustus 2017
    Ik begrijp nu pas dat het orgelconcert in Riga was ipv Tallinn. Leuk om jullie ervaringen te lezen..