9 en 10 juli van Sint Petersburg naar Tallinn

6 augustus 2017 - Lyrestad, Zweden

9 juli vertrek uit Sint Petersburg

Na het ontbijt gaan we op de fiets nog naar de supermarkt in de diplomatenwijk. Wat is dat een verschil met de omgeving van de haven waar wij liggen. Maar in de supermarkt geen woord Engels, dus kopen we op zicht en begrijpen dat bier pas vanaf 11.00 uur verkocht mag worden. De hoogst noodzakelijke dingen hebben we, dus terug naar de haven.
Lijnen los om 12.00 uur. Kronstadt - Haapasaari - Tallinn ongeveer 200 NM.  Tanken op de rivier bij een ponton. Helemaal afgeschermd met gordijnen, toch blijkt er iemand aanwezig te zijn. Ze accepteren geen kaart alleen roebels, die we niet meer hebben. Geld wisselen bij ons restaurant van de eerste avond. Diesel kost omgerekend hier € 0,60 per liter. Om 14.45 zijn we volgetankt en varen we weg. Ik kijk nog een keer naar het prestigeproject van Gaspron, waar we tijdens de wereldkampioenschappen voetbal vast meer van gaan zien. We gaan weg met mixed feelings. Een indrukwekkende, gewelddadige geschiedenis laten we achter ons, onwaarschijnlijk veel moois gezien en grote tegenstellingen. In de haven de dure boten waarvan de eigenaar ingevlogen wordt door een helikopter, dure wagens, meisjes van plezier, maar aan de andere kant de armoede. Te veel om over na te denken.
Om 17.30 uur leggen we aan in Kronstadt en krijgen we de hele riedel weer. Alle kasten open, in de bedden, onder de bedden, achter de kussens, overal kijken en alles op film zetten.
Om 19.00 uur mogen we weg, dat lucht op. Het is aardig onrustig in de trechter van de aanloop naar Petersburg. Wind tegen. Veel cruiseschepen passeren ons, waaronder de Zuiderdam en de Prinsendam van de Holland Amerika lijn. Naarmate we vorderen, wordt het water breder en rustiger. We hebben 's nachts veel scheepvaart, gelukkig zakt de wind wat weg.
Op 10 juli 08.30 uur, knopen we na 98 NM de lijnen vast in Haapasaari om weer in Europa in te klaren. Goed weer 16gr. De douane, drie mannen, is heel vriendelijk en netjes. We krijgen onze stempels en zijn om 09.15 klaar. We blijven nog even liggen en lopen over het eiland, waar in de winter 15 mensen wonen en in de zomer, wanneer de vakantiehuisjes gevuld zijn, 100. Er is een pad dat loopt naar een idyllisch haventje, een souvenirswinkeltje annex supermarktje en de kerk. We drinken koffie en betalen met euro's, heerlijk. Terug naar de boot, waar de lijnen losgaan om 11.30 uur, op naar Tallinn. Afstand 100 NM. Weinig wind, ijzeren zeil bij. We varen langs het eiland Ostrov Gogland dat in 1945 door de Russen is ingenomen. Een strategische plek voor de Russen, alle Finse inwoneris zijn gevlucht. De Fin die het ons vertelde was hier nog zeer ontdaan over. Het heeft de verhoudingen geen goed gedaan. Hebben verder een rustige dag. Aan het begin van de avond steken we de drukke shipping lane over, veel scheepvaart. Om 22.00 uur begint het te misten, gelukkig doet het volledig helder toeziend oog van de maan goed werk en hebben wij weer zicht. De Zeerob maakt ons attent op een haven in Tallinn die niet op de kaart staat. Om 04.00 uur knopen wij de lijnen vast en zakken met de kop, na 100 NM, in het kussen.