16 t/m 21 juli - door de Finse scheren naar Stockholm

6 augustus 2017 - Lyrestad, Zweden

16 juli Hanko - Reveille 08.30 uur, dit is fijn wakker worden, prachtig weer, tijd voor de hardloopschoenen en met de pont over. Ik loop langs de stranden en over de rond afgesleten stenen die zo kenmerkend zijn voor hier. Na een verfrissende douche en heerlijk ontbijt, verkennen we Hanko en drinken koffie bij de haven. Allerlei kleine rode huisjes met leuke uitgestalde waar. We scharrelen wat en worden aangesproken, door een Fin, in het Nederlands en met de juiste tongval. De man heeft zeven jaar in Voorschoten gewoond en  exploiteert in Finland watersportkleding winkels en is daarnaast gedeeltelijk eigenaar van de haven. Ik krijg forse korting en als extra biedt hij ons gratis gebruik van 'zijn' sauna aan. Daar zeggen we geen nee tegen. Anderhalf uur genieten van een wonderschone plek, koude zee en voelen ons daarna als herboren. We luieren wat in en om de Roboot en maken kennis met zoon Hein en vriend Pim, opstappers op de Stormvogel. Op uitnodiging van Kees en Hilde eten we heerlijk 's avonds in het restaurant op het eiland met een fantastisch uitzicht en goed gezelschap. Terwijl de kop om 23.00 uur in het kussen gaat, begint het te waaien en te regenen.

17 juli - Hanko - Kasnäs. De regen wekt ons. Na het ontbijt naar de supermarkt. We spreken onze Nederlandse vriend, hij meldt dat het weer gaat opknappen. Bij terugkomst in de haven schijnt de zon en wij besluiten vast diesel te tanken. Om 13.30 uur gaan de lijnen los en varen wij naar Kasnäs, 22 NM. Schitterend zo door de scheren te varen. Het weer is grijs, maar het blijft droog. Er is niet veel scheepvaart. Af en toe kan de fok bij, want je raadt het al, waar wij heengaan, daar komt de wind vandaan. Om 17.30 uur knopen we de lijnen vast op een prachtige plek. Het zonnetje komt erbij, drinken voor en achter en eten aan boord. We krijgen een Russisch tallship als buur, een bezienswaardigheid. Bijtijds de kop in het kussen.

18 juli Kasnäs - Korpoström. Reveille 07.30, 09.30 palaver aan boord van de Roboot. 10.30 uur lijnen los, afstand 32 NM. Het blijft mooi zo door de scheren te varen. Bij een gunstig rak zetten we de genua erbij. We hebben prachtige helderblauwe lucht, fris maar droog. De wind zet door en komt uit een richting waar hij volgens de boeken nooit vandaan komt. Onderweg verliest Philip de afstandsbediening van de furlex van de genua, plons weg. Wij gaan westwaarts en knopen de lijnen vast om 16.45 uur. Voor het eerst gebruiken wij de aangeschafte haak voor het hekanker uit Visby en dat gaat goed. Vanavond eten we van de Cobb. De 'golden boys' worden op pad gestuurd om de perfecte plek daarvoor te vinden en daar slagen ze wonderwel in. We hebben een fantastische maaltijd, als toetje vier keer Irish coffee en twee thee in het café aan de haven. Het wordt meer dan gezellig met drankjes uit de streek. Ineens weten wij ook, dankzij de 'golden boys', wanneer een gepensioneerde overeind komt. Met die wetenschap leggen wij de kop om 23.00 uur tevreden in het kussen.

19 juli - Korpoström - Degerby in Lotsudden. Reveille 07.30. Tijd voor de hardloopschoenen. Volle bak met zes personen in drie verschillende categorieën lopen wij door de bossen met hier en daar een Fins huisje. Wat een ruimte hier. 10.00 uur lijnen los, afstand 40,4 NM wind NW 15 kn. Precies onze richting en we krijgen nog veel meer wind. De zeilen gaan erbij en zo dweilen we een beetje achter de Stormvogel aan. We trimmen maar het wordt niet beter, vorig jaar ging dat wel anders. Plotseling horen we een luide knal, iets dat onder veel spanning losschiet en op het dek valt en stuitert in het water. Het gaat te snel en we hebben geen idee wat het kan zijn. We kunnen het niet vinden, maar het spookt door je hoofd.
Door het onbestendige weer zijn we genoodzaakt beschutte haventjes te zoeken, waardoor we enkele pareltjes moeten overslaan. Jammer, maar het weer bepaalt. Uiteindelijk bereiken we Degerby om 15.30 uur. Stormvogel pakt de laatste hekboei. Aangezien zij de boei onder water trekt, moet ik op mijn leeftijd, plat op de buik in het gangboord om aan te pikken aan de haak. Het lukt mij niet. Een vriendelijke Fin helpt ons met zijn rubberboot en zo liggen we weer op een fantastische plek. Eten aan boord met de Cobb, een uitstekende karbonade uit Tallinn. De boys blazen de rubberboot op en repareren de motor. Een gezellige avond 22.30 uur gaat bij ons de kop in het kussen.

20 juli -Degerby - Arholma. Reveille 07.00 uur. Nog snel een wasje draaien. 09.00 uur haak losmaken kost moeite, daarna de lijnen. We volgen de 5 meter diepgang route naar buiten. Ik maak de Roboot schoon van binnen. En zo varen we rustig richting de Zweedse Archipelago. Fantastische luchten. De verstilde kleur grijs, geen horizon te zien en dan een prachtig schip voor de lens, is een moment voor een foto. Zo varen we sluip door kruip door tot we de ingang zien van het kleinste haventje aan de noordkant van de Zweedse Archipelago. Een ankerplaats van zeven meter diepte. We laten het anker zakken en na de tweede poging ligt de Roboot op haar plek. Tijd voor ons om rond te kijken waar we zijn. Uniek en aan alle kanten beschut. Hein en Pim komen een biertje doen. Rond zes uur worden we opgehaald voor een perfect bereide maaltijd door Hilde, aan boord. Een wederom gezellige avond. De kop van ons gaat niet te laat in het kussen. Wij pesten niet mee.

Vrijdag 21 juli - Arholma - Stockholm. 09.00 anker op. Varen richting Vaxholm, daar in de buurt denken we te stoppen. De route die we nemen wordt steeds drukker. Veel cruiseschepen en andere scheepvaart. De scheren gaan over in bebossing en daarna in luxe 'bebouwing, naarmate we dichterbij Stockholm komen. Ieder plekje is bebouwd. Een laagvliegende helikopter is het begin van, wat naar later blijkt, een powerboat-race. Het zijn net mieren die met hoge snelheden op je afkomen, met een enorm kabaal, stoer gekleed met helmen op racen ze door het 'vaarwater'. Niemand die je wijst op dit gekkenhuis met dito gevaar. Links en rechts worden we gepasseerd, ogen komen we tekort, ondertussen de koers vasthouden. Als de rust is weergekeerd naderen we Vaxholm. Een grote burcht is daar de trekpleister van heel veel toeristen. We varen er langs en besluiten dat we dit niet willen en varen door naar Stockholm. Daar vinden we een uitstekende haven, Stockholms Hamnar Trygg-Hansa. Om 17.00 uur knopen we daar de lijnen vast, tegenover de terminal van de Cruiseschepen en andere vertrekkende rondvaartboten. Dat betekent onrustig water, de Roboot ligt weer aan de rubbers. De van der Vlugt telgen komen aan boord van de Stormvogel een gezellige drukte. We eten met z'n allen bestelde Pizza aan boord en de verhalen komen los. De jeugd gaat stappen en wij leggen onze kop om 22.30 uur in het kussen.

1. Connie en Hans Burgs:
    7 augustus 2017
    Wat een verhalen weer allemaal, leuk!
    Geniet ervan (iets dat ik wel zeker weet dat jullie doen) en behouden vaart!
  2. Carawan:
    8 augustus 2017
    Ik lees vol bewondering (wat een energie) jullie verhalen! Geniet zo ook een beetje mee van plekken waar ik niet zal komen ;-))). Prachtig hoor geniet er verder van!
  3. Monique Schonewille:
    10 augustus 2017
    Volgens mij Lieve Hanneke is t vandaag jou verjaardag, happy birthday fantastisch mens( en anders Ben Ik Gewoon alvast op tijd )
  4. Irene en Jan Gerbrand:
    13 augustus 2017
    Lieve, stoere Hanneke, heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! We blijven smullen van jullie avonturen!