22 t/m 24 juli -Stockholm

15 augustus 2017 - Ebeltoft, Denemarken

22 t/m 24 - Stockholm

22 juli - Reveille 08.00 uur, tijd voor de hardloopschoenen. Mijn benen gaan fantastisch, ik loop via een uitgestrekt park langs de Saltsjön en geniet. Na een frisse douche gaan we de Roboot verhalen, want we liggen te veel aan de lijnen te rukken. In de haven lig je achter aan een anker vast, een zogenaamd hekanker en we proppen ons tussen een aantal boten waar nog een hekanker vrij is. De nieuwe buurman, een evangelist uit Kleef, wijst ons al snel op het schurende geluid van de stootkussens en zegt dat ze daar 's nachts niet van kunnen slapen. Goede raad is duur, we gaan weer verkassen en op naar de overkant van de steiger. Daar krijgen we de haak niet goed om het hekanker en gaan daardoor alle kanten op behalve de goede. Gelukkig geen gebrek aan belangstelling en na een stief kwartiertje ligt de Roboot als een huis. Dan is het tijd de fietsen uit de tas te halen, Stockholm lonkt. We hebben goed weer en fietsen naar de Gamla Stan, het oorspronkelijke centrum van Stockholm dat op een klein eiland ligt. Het is erg toeristisch en druk. Toch vinden we nog een plekje voor een heerlijke lunch met kleine hapjes. Een strategische plek voor een doorlopende catwalk van allerlei soorten mensen en wij geven daarbij graag commentaar. Stockholm heeft mijn hart gestolen, de kleuren die men hier gebruikt, de kleine straatjes, de aparte winkeltjes, de sfeer, de uitstraling, een lust voor het oog, alles goed onderhouden en schoon. Eind van de middag retour in de haven. Eten aan boord en gaan vroeg met de kop in het kussen.

23 juli - Het is bewolkt en we besteden eerst tijd aan het schoon schip maken en wassen. Als dat allemaal gedaan is, nemen we afscheid van de 'golden boys'. Hun werkende plicht roept weer en wij hebben van hun humor, helpende handjes en gezelligheid genoten. Als we in de buurt zijn bellen we!!!! Wij pakken weer de fiets, maar nu gaan we om het centrum heen. Ongelooflijk wat een stad. Eten een heerlijke salade en doen daarna nog een rondje Gamla Stan voor de souvenirs. Na het eten aan boord, zitten we in het havengebouw om blogs te versturen en zowaar lukt het nog wat foto's mee te zenden. Helaas is internet moeizaam dit jaar. Liggen rond 22.00 uur met de kop in  het kussen.

24 juli - reveille 07.30 uur. Tijd voor de hardloopschoenen. Na een heerlijk ontbijt en frisse douche, een kop koffie op de Stormvogel. Hun kleindochter slaapt aan boord zodat de jeugd kan genieten van het nachtleven van Stockholm. Een rondje met de Hop-on Hop-off bus is de bedoeling voor vandaag, kosten €40,00 pp. Dat idee laten we schieten en springen op de fiets. Fietsen langs Djurgärdsbrunnensviken met langs de oever een verrassend park waarin  kunst en musea de boventoon voeren. Alles mooi belicht door de zon. Drinken koffie in een (te) dure tent met jaren 50 muziek, heerlijke banken en een geweldig uitzicht. We genieten en beseffen dat het leven niet verkeerd is zo. Fietsen terug via de watersportwinkel om onze ijzeren veren op te halen en een kaart van het Götakanaal, want dat wordt het volgende traject. De man verwijst ons voor de kaart naar een kaartenwinkel aan het andere eind van de stad. We halen het nog net voor sluitingstijd. Via de supermarkt komen we bepakt en bezakt weer aan boord. Fietsen in de zak, omkleden en met de tram en pont steken we over naar een tapasrestaurant. Een goede plek, fantastisch eten en uitstekend gezelschap, de juiste formule. Om 23.00 uur kop in het kussen.