28 mei vertrek uit Workum naar Makkum

7 juni 2017 - Kiel, Duitsland

Zondag 28 mei van Workum naar Makkum

Na haar beloofde first-class treatment en haar nieuwe jurk is de Roboot klaar voor een nieuw avontuur. De bevoorrading is gedaan, alles ligt op zijn plek, diesel getankt en om 12.00 uur gaan de trossen los in Workum met als doel Makkum, onze eerste mijlen richting Sint Petersburg. De wind is W 4-5, afstand 9.7 NM. We zeilen onder de meest wenselijke omstandigheden van iedere zeiler. Trots showt de Roboot haar nieuwe jurk en de kapitein glundert. Om 13.30 uur knopen we de lijnen vast in de gemeentehaven van Makkum. De kop is eraf, we moeten nog inslingeren, maar dit was een super ritje. Het eten smaakt prima en na een kop koffie aan de wal gaan wij tevreden te kooi.

Maandag 29 mei naar Harlingen

We worden gewekt door de forse regen en dat zijn we de afgelopen tijd helemaal niet meer gewend. Gelukkig wordt het droog in de loop van de ochtend. Wij doen nog een paar kleine boodschappen en klokslag 12.30 staan Gijs, Camila, Olivia en Felipe op de kade. De trossen gaan los op weg naar de sluis in Kornwerderzand, waar we ons als vijfde boot naar binnen persen. De boegschroef functioneert niet, dus zijn we heel blij met de extra handen die we aan boord hebben. Na de sluis blijft de motor aan en varen we tegen de stroom en windkracht 5 in naar Harlingen. Zwaaiend naar de Horsefeathers, die terugkomen van Terschelling.15.00 uur knopen we de lijnen vast in Harlingen op een daalders plekje. Philip en Gijs halen de auto op uit Makkum en vervangen daarna de joystick van de boegschroef, functioneert weer prima. We eten  met z'n allen heerlijk aan boord en om 19.00 uur nemen we afscheid voor 3 maanden. s'Avonds bekijk ik op Instagram de byzondere rapportage die Camila gemaakt heeft van deze mooie dag. Na de afwas nog een rondje Harlingen en bijtijds te kooi.

1. Dianne Kottier:
    7 juni 2017
    Ik kan niet wachten als ik dit lees in een stormachtig en koud Nederland! Geniet vast van het verrassende Noord-Duitsland. Tot gauw!
  2. Gonne en gert kok:
    8 juni 2017
    wauw lievies een heerlijke reis gewenst love you
    ps waar kan ik camilla vinden op instagram ?
  3. Hoppo de Vroeg:
    9 juni 2017
    Hallo PHilip en Hanneke,
    Wat een enthousiasme. Erg aanstekelijk.
    Een hele fijne reis toegewenst en een behouden terugkeer.
    Ondertussen ga ik door met, hopelijk, mijn laatste verhuizing.
    Hgr, Hoppo.
  4. Anka:
    9 juni 2017
    wat een fantastisch en gezellig begin. Langweer was gezellig en mooi weer, kinderen gezwommen in jullie zwembad!!. Emilie en ik bij de Librije in Zwolle geweest, en geslapen!
    ( stoom oven workshop ), nu regen en 18 gr Tuin gedaan ziet er weer mooi uit gr en tot horens
  5. Paul:
    13 juni 2017
    Schitterende foto van Phillip aan het roer....