1 juli t/m 4 juli laatste dag Baiona naar Viano do Castelo

11 juli 2016 - Cascais, Portugal

Vrijdag 1 juli

Vandaag weer tijd voor de blog en installeren ons in ons WiFi café, waar ze onze bestelling al kennen. We halen bij de bakker lekkere dingen en lunchen aan boord. Lezen en luieren, bezoeken het kasteel en wandelen langs de kust, kortom een echte rustdag.  Eten aan boord en gaan vroeg te kooi.

Zaterdag 2 juli

Nog een dag in Baiona en dan nemen we afscheid van Galicië, voor ons een onbekend deel van Spanje en het heeft alles overtroffen. Ria's, de een nog mooier dan de ander, vriendelijke mensen en prachtig weer. We hebben nog lang niet alles gezien, maar we moeten verder. We fourageren en luieren voor de eerste keer op het strand. Blaffende honden houden ons lang uit de slaap.

Zondag 3 juli

Reveille 08.00 uur. Palaver 09.00 uur. Een tocht van 35 mijl naar Viana do Castelo, Portugal. Wind N en trekt aan van 5 naar 7 knopen. We steken een rif en trekken de genua gedeeltelijk in. De Roboot maakt prima voortgang. Hebben een uitstekende zeildag. Leggen de lijnen vast om 15.00 uur in Portugal. In Portugal op eigen kiel. We liggen aan een ponton in de rivier, met veel stroom en wat wind, vooral dat laatste is erg welkom. Weer een geweldige plaats, oud en een prachtig centrum. Hilde en Kees op de borrel en horen dat zij rechtstreeks naar Cascais gaan om naar Nederland te vliegen ivm het overlijden van haar moeder. 's Avonds met een stel Portugal - IJsland gekeken. Vredig te kooi.

Maandag 4 juli

De Stormvogel vertrekt heel zachtjes om 05.45 en wij zwaaien, maar ze zien ons niet. Ne het ontbijt lees ik mijn derde boek uit daarna gaan we op zoek naar een kapper - afspraak om 12.30 uur. Om 11.00 uur vieren we de verjaardag van Astrid op de Vlietstroom. Frenk heeft vier kilo taart besteld. Een volle gezellige bak. Dan naar de kapper, ben benieuwd of ik kan uitleggen hoe ik het wil hebben. De kapster spreekt gelukkig Frans en ik ga perfect geknipt de zaak uit. We eten een omelet op het plein en gewapend met fototoestel stappen we in de tandradbaan naar de Santa Luzia, een prachtige kerk hoog gelegen met een uniek uitzicht over de rivier en de oceaan. We lopen nog wat naar boven en treffen daar een van de mooiste pousada's van Europa. Het toeval wil dat Aleid en Ewout hier geslapen hebben. Onder het genot van een drankje genieten we van deze prachtige stek. De tandradbaan brengt ons weer met de beide benen op de grond. We eten aan boord en gaan vroeg te kooi. Hebben een onrustige nacht.

1. Hans Rietdijk:
    11 juli 2016
    Hanneke, ben benieuwd naar je nieuwe kapsel portugees geknipt in franse opdracht!!!
    succes as donderdag, leuk tochtje????
  2. Marijke Tromp:
    12 juli 2016
    Ha Han en Philip ,
    Dit is jullie laatste dag aan de wal morgen vertrekken jullie. Hoop dat jullie een beetje uitgerust zijn . Jullie zullen wel druk zijn met de voorbereidingen. Maar inmiddels ook goed getraind zijn, toch spannend vind ik .
    Ik heb net de ais van Marine travel geinstalleerd zodat wij jullie kunnen volgen, lijkt me een geweldige app, jullie zijn meteen gelocaliseerd .
    Wij hopen dat jullie een hele mooie overtocht hebben met niet te veel " ongemakken "
    Nou lieverds behouden vaart!!!
    Liefs marij en Rob
  3. Marijke Tromp:
    12 juli 2016
    Ik bedoelde natuurlijk Marine Traffic.
  4. Sjoukje:
    13 juli 2016
    Lief drietal, een heel mooie en goede overtocht wens ik jullie toe!Het wordt vast een geweldige belevenis, hou jullie taai , veel mooie zonsondergangen, behouden aankomst, toi, toi, toi, Sjoukje.
  5. Hylke en Marijke tromp:
    14 juli 2016
    Hoop dat jullie nog aan de wal zitten. De Shipping Forecast geeft zojuist voor de area Trafalgar "force 8 coming soon" aan het eind van de middag. In ieder geval willen we jullie veel goed weer toe wensen. Liefs Hylke en Marijke.