10, 11 en 12 juni Warnemünde

26 juni 2017 - Visby, Zweden

10 juni.

We blijven hier een aantal dagen liggen, omdat Hilde naar Engeland gaat voor een begrafenis. Het is een omgeving met veel historie dus wij gaan ons vermaken en passen op Kees. De hardloopschoenen worden veel gebruikt, ook door Philip en Hilde, Chapeau !!! Na het ontbijt en de eerste wasjes, gaan we op de fiets met de pont over de Warnow naar Warnemünde. We weten niet wat we zien. Twee maal per dag legt hier een cruiseschip aan en laat hun gasten los is dit prachtige oude bruisende havenplaatsje, wat zich uitstekend heeft ontwikkeld na de Wende door gebruik te maken van de gunstige ligging. We drinken koffie op de markt en kijken onze ogen uit. Volendam in het kwadraat wat drukte betreft. Via de supermarkt weer naar de haven om afscheid te nemen van Hilde, dinsdag aan het eind van de middag zijn we weer compleet. We eten simpel en drinken een kop koffie aan de wal. Heel bijtijds te kooi.

11 juni.

Het ziet er vandaag fantastisch uit. Na het ontbijt op de fiets naar de VVV en gewapend met kaart gaan we op pad. We lopen door prachtige straatjes en ontdekken een processie uitgebeeld in 19 bronzen beeldjes. Een inwoner, 7de generatie, vraag ik naar de betekenis hiervan. Hij vertelt over de onderdrukking van Warnemünde door Rostock en dit beeldt het jaarlijkse belasting betalen uit. We fietsen verder langs de Seepromenade en passeren grote huizen en hotels, allemaal even goed onderhouden en smaakvol gedecoreerd. Via een pad door een natuurgebied fietsen we langs het strand. Gevuld met naakt, gekleed of topless, alles door elkaar. We eindigen bij een café en eten daar een echte Duitse worst met mosterd. Op de terugweg nog even wat halen voor de BBQ. Dan valt ons oog op een Nederlands fregat met de gastenvlag aan bakboord. Morgen gaan we langs. Eten heerlijk, om 19.30 begint het te regenen. Gaan bijtijds te kooi.

12 juni

Er is wind, heel veel wind. Eerst met de hardloopschoenen op pad, vervolgens naar de overkant, waar we de Zr MS Mercuur willen bezoeken. Helaas is dat niet mogelijk, wel kunnen we een vraag stellen over de plek van de gastenvlag van gisteren, vandaag hangt er helemaal geen. De man antwoordt dat de gastenvlag altijd hangt aan de kant van de kade waar je afmeert. Wij zijn met stomheid geslagen. Dan maar aan de koffie. Weer aan boord werk ik aan de blog met heel traag internet. Het is goed dat ik onze ervaringen bijhoudt in een schrift. Vanavond weer gast aan tafel, eten heerlijk ragoût met penne en aardbeien toe. Ondertussen waait het windkracht acht. Om 22.00 uur gaan we tevreden te kooi.