8 en 9 juni Heilgenhafen en Warnemünde

26 juni 2017 - Visby, Zweden

Donderdag 8 juni

Reveille, bijtijds. De eerste hardlooptraining van Hilde en Philip. Vol goede moed verrekken ze en ik ben benieuwd of het gaat bevallen. Enthousiast komen ze terug.

Om 11.00 trossen los vertrek naar Heiligenhafen, zwaar bewolkt, 40.7 NM, wind S 20 kn. Het is een prachtig bezeilde koers en daar houden wij van. Op de marifoon is druk verkeer in verband met schietoefeningen. Ook de Roboot wordt opgeroepen met het verzoek andehalve mijl buiten de tonnen te blijven. Er liggen zes "warships" van verschillende nationaliteiten, wij houden ons dus aan deze afstand. Intussen neemt de wind toe en wij zeilen met een lekkere snelheid richting Heiligenhafen, waar wij om 19.45 uur de lijnen vastknopen aan een gammele steiger met losse palen. Voor een nacht liggen we hier prima. Eten aan boord van de Stormvogel en gaan tevreden te kooi.

Vrijdag 9 juni

07.00 reveille, havenmeester betalen, broodjes halen en palaver aan boord van de Roboot met koffie. 09.00 uur trossen los, wind SE 15 kn, afstand 44 NM. naar Warnemünde. We hebben een grote uitdaging vandaag bij de Fehmann brug, de aangegeven doorvaarthoogte is 22 meter, voor de Roboot genoeg, voor de Stormvogel is dat maar net genoeg. Gelukkig staat er weinig wind, dus weinig reuring in het water. Het gaat goed en dat scheelt ons een grote omweg. We motorzeilen verder, de zon komt erbij en om 16.30 uur varen we Warnemünde binnen. In eerste instantie wilden we in de alter Strom gaan liggen, maar bij het zien van de massa's toeristen, de vele café's en vissersschepen, besluiten we naar de overkant van de Warnow te gaan naar een grote nieuwe jachthaven is, waar we de lijnen vastknopen. De haven is groots opgezet en straalt een zekere grandeur uit, grote gebouwen, wellness, hotels, conferentieoorden en restaurants. Voor en achter op de Roboot. We eten 's avonds aan de wal, waar we verzeild raken in een verrassend etablissement. Hier worden we tot en met verwend, de ene na de andere verrassing wordt ons voorgeschoteld en onze smaakpapillen maken overuren. De grootste verrassing komt aan het einde. Wij hadden een geweldige avond en steken de kop tevreden in het kussen.

1. Aleid:
    26 juni 2017
    Wat goed weer van jullie te horen! We genieten mee! Lezen ook de blog van de Zeerob (hebben iets een iets betere internet verbinding ;-))
  2. Hylke en Marijke tromp:
    26 juni 2017
    Ha , ha jullie schieten aardig op ! Wij hebben een wat andere vakantie dan gepland. Trees onze vriendin lag plotseling in het ziekenhuis. Hebben haar vanuit Dordrecht thuis bezocht, haar nierfunctie werkt niet goed meer en zij is uitbehandeld. Was emotievol bezoek, maar wij hebben ook gelachen nu op weg naar Willemstad , lekker weer.hoe het verder loopt weer niemand , dus plannen per dag. Samen hebben wij het prima , liegs
  3. Bob:
    26 juni 2017
    Ha Hanneke en Philip. Philip mooi dat de hardlooptraining, dit heet toch gewoon joggen?, goed beviel, nooit verwacht van je. Dus bij terugkomst gaan we dat in Friesland om de dag 's ochtends om 07.00 u voortaan doen! De Kiwi's hebben overtuigend de Americas Cup gewonnen! Geweldig!! Fantastisch om dit spektakel te zien, ook bij overstag gaan blijven ze foilen, echt waanzinnig! Volgens mij zag ik op de kaart dat jullie in de buurt van Stockholm zijn. Goede vaart naar St. Petersburg, groeten aan de Stormvogel en Zeerob.
    Behouden vaart!!
    Groet, Bob en Marijke