5, 6 en 7 juni van Cuxhaven naar Kiel

16 juni 2017 - Stralsund, Duitsland

maandag 5 juni

Na een goede nachtrust staan we bijtijds, 7 uur, op om de stroom nog mee te hebben naar de sluis bij Brunsbuttel en dat is tot 11.00 uur. 8 uur trossen los, prachtig weer, wind W 15 kn, een afstand van 17 NM en met de stroom mee gaat het vlot. Na 10 minuten wachttijd gaan de deuren van de sluis open, fenders laag op het water, de schutting gaat voorspoedig. Om 11.00 uur varen we op het Kielerkanaal. Dat betekent de hele dag motoren met af en toe een klein fokje bij. Tijd voor schoon schip, een wasje en lezen. Ik lees mijn boek uit van Jan Brokken - de gloed van Sint Petersburg. Het verslag van zijn wandelingen door heden en verleden, maken mij nieuwsgierig naar deze stad. We passeren kleine pleisterplaatsen waar veel Campers staan. Onze fietsbel maakt overuren, waardoor wij contact maken de vele fietsers die langs het kanaal fietsen. Het landschap is zeer groen en doet vriendelijk aan.

Na een gedwongen stop, drie rode lichten boven elkaar, op het kanaal, voor de passage van een grote sleep, knopen we om 17.00 uur de lijnen vast in Rendsburg, Een perfecte plek, rustig in het groen, voor een overnachting. We eten in de tuin van de jachthaven waar een uniek weerstation staat. Hebben een gezellige avond en gaan voldaan te kooi.

DInsdag 6 juni

Op tijd uit de kooi om nog even de benen te strekken in Rendsburg. 11.00 uur trossen los en vervolgen wij het kanaal op weg naar Kiel. 40 NM wind 20 kn ZO. Schutten de sluis om 13.30 uur, nadat wij gepasseerd zijn door een paar grote zeeschepen. De wind neemt toe en wachten een uur voordat wij groen licht krijgen van de havenmeester voor een plekje in de haven. We liggen uiteindelijk op een prima plek tegenover de Jachtclub en aan hogerwal. Dus uitstekend om de storm af te wachten die vannacht en morgen overkomt. Na een afzakkertje bij de Jachtclub, gaan we tevreden te kooi.

Woensdag 7 juni

Vroeg wakker, tijd voor de hardloopschoenen. Loop mooi langs het water en door het park weer terug. Na het ontbijt en een bezoek van Kaj Valk, vriend van Gijs, gaan we op de fiets naar het oude centrum van Kiel. Troosteloos weer, regen en veel wind. Kopen een paar hardloopschoenen voor Philip, drinken koffie en fietsen weer terug naar de haven. Ik werk de blog bij en kom tot de ontdekking dat ik mijn oplaadsnoer van de I-pad vergeten ben. Dus weer op de fiets. Drijfnat komen we terug.

De kachel wordt opgestookt en Kees en Hilde schuiven aan voor een voedzame maaltijd aan boord van de Roboot. Door de harde wind is de Kieler Fjord  leeggeblazen, waardoor wij minstens anderhalve meter gezakt zijn, stellen de lijnen bij en gooien de kop in het kussen.

1. Emilie:
    16 juni 2017
    Bedankt voor de leuke verhalen! Heb je nou een wasmachine aan boord?? Vlieland lijkt me ook echt nog leuk om een keer naar toe te gaan. Veel plezier en liefs uit Haarlem
  2. Bob:
    16 juni 2017
    Philip, succes met hardlopen!! Ben reuze benieuwd.
    Hanneke, dank voor de mooie verslagen tot nog toe.
    Behouden vaart.
    Groet, Bob
  3. Hoppo de Vroeg:
    20 juni 2017
    Heb zo net jullie foto's bekeken. Leuk om zo met jullie mee te kunnen genieten.
    Zie dat jullie ook een uitgebreide boeken collectie aan boord hebben. (Inclusief Panama Papers). Goede reis verder.
    Hartelijke groet,
    Hoppo de Vroeg.
  4. Moeder Pien:
    22 juni 2017
    Hartelijk bedankt voor alle berichten. De reis laten zien via de briefkaarten is een goed idee!
    Mooie steden daar! Goede vaart verder, ik leef mee.
    Liefs van moeder Bisschop