Zaterdag 3 en zondag 4 juni. Vlieland - Cuxhaven

13 juni 2017 - Warnemunde, Duitsland

Zaterdag 3 juni

Vandaag de voorbereiding voor de oversteek naar Cuxhaven. De laatste boodschappen inslaan en wegstouwen. Na de lunch brengen we nog een bezoek aan het 'Tromphuys', als je zo heet moet je daar geweest zijn.

Langzaam loopt de haven vol voor een prachtig Pinksterweekend. Vlieland we komen terug. Wij eten nog warm en dan gaan om 18.30 uur de lijnen los. Wind NW 12-15 knopen, bewolkt en koud. Afgezien van een paar fogpatches varen we zo de nacht in, vanaf 21.00 met een wachtsysteem van 2 uur op/2 uur af.

De zaterdag gaat ongemerkt over in zondag 4 juni het is een prima overtocht. Alles over een boeg met een aantrekkende NW wind 20-24 kn.  Philip krijgt zijn gebakken  eieren met spek. Gaandeweg zien we meer zeilboten en zo zeilen we met een hele sliert de Elbemonding op, waar de wind nog verder aantrekt. Als een zeilboot het beest (spinnaker/genaker) niet kan inhalen en allerlei capriolen moet uithalen om dat uiteindelijk voor elkaar te krijgen, ben ik heel blij dat die van ons aan land gebleven is.

Om 20.00 uur knopen we de lijnen vast in Cuxhaven, na een tocht van 133 NM. Hebben een prima plek aan de langssteiger, drinken een voor en achter aan boord van de Roboot en drukken tegen elven de kop in het kussen.