15 en 16 juni Stralsund

2 juli 2017 - Helsinki, Finland

Donderdag 15 juni

07.00 uur reveille, geen wind, we tanken nog en om 09.00 uur op naar Stralsund, 52.8 NM. We varen op de motor langs het schiereiland Zings, een prachtig natuurgebied, natuurbeheer heeft helaas het haventje gesloten, dus varen we verder. Eerst dreigt de mist, gelukkig heeft de zon genoeg sterkte deze weg te branden. Het gaat fantastisch. Rond 15.00 pikken we de Gellenstrom op en meanderen door een prachtig stuk natuur met fraaie ankerplaatsen. We doen het fokje erbij en de motor uit. Echt genieten, wat is het hier mooi. Veel vogels op de platen die net niet droogvallen. Als we Stralsund in het vizier hebben trekt de wind weer aan. We knopen de lijnen vast om 18.30 uur, eten aan boord en doen twee thee en twee Irish coffee met Tiramisu en vier vorkjes aan de wal. Leggen om 22.30 uur de kop in het kussen.

Vrijdag 16 juni

Reveille na een onrustige nacht met veel wind en regen. Vlagen tot windkracht 8 in de haven, is aan lagerwal geen pretje. De hardloopschoenen gaan aan om een ronde te maken. Na het ontbijt gaan we aan de slag met stootkussens en de inmiddels welbekende lijnen met rubbers. Als de Roboot goed ligt gaan we Stralsund, Hanzestad, verkennen. Weer een pareltje, cultureel werelderfgoed en dat is goed te zien. Prachtige handelshuizen. Hier moet veel rijkdom geweest zijn, waarvan ondanks de zware tijd in de oorlog, veel van bewaard is gebleven. Zweedse invloeden hebben bijgedragen aan deze rijkdom. We drinken koffie op de markt met uitzicht op het Raadhuis, dat helaas in de steigers staat. Lopen door straten en stegen en vergapen ons aan gevels, kloosters en ander schoonheden. Terug in de haven zijn we getuige van een gestuurde vier die volloopt door de hoge golven bij windje kracht 7, 8. Palaver op de Roboot over de tocht van morgen, eten aan boord en gaan bijtijds te kooi.