17 en 18 juni Sassnitz

3 juli 2017 - Helsinki, Finland

Zaterdag 17 juni

Zeer vroeg reveille. Om 07.15 gaat de brug open die wij moeten passeren. Omdat de wind nog steeds 30 kn blaast door de haven, stellen we voor de volgende opening te nemen. We hebben nog even tijd en drinken koffie aan boord van de Roboot. Om half 12 gaan de lijnen los, dat zijn er heel wat, maar de Roboot komt perfect los van de lagerwal. Wachten met een 12-tal boten voor de brug. Intussen voegt zich een vrachtschip bij het gezelschap en het wordt dringen geblazen door de brug. Eenmaal gepasseerd gaat de genua erbij en blazen we met z'n allen door een smal geultje noordwaarts. Varen door prachtige natuur en verrassende landschappen de Greifswalder Bodden in. Het vaarwater blijft smal en betond, zo varen we verder naar het noorden, nauwkeurig manoeuvrerend met oplopers en tegemoetkomend vrachtverkeer. Na de laatste bocht komen we op open water, nu nog 10 NM langs de oostkant van Rügen met al haar schoonheid en tegen wind in naar Sassnitz. Om 19.30 knopen we de lijnen vast. Na voor en achter aan boord, een voedzame maaltijd aan wal in de haven, steken we de kop om 23.00 uur tevreden in het kussen.

Zondag 18 juni

Prachtig weer met veel wind. We gaan verkassen, zodat we dichter bij de kraan liggen, kan de wasmachine aan het werk. Knopen de lijnen met de rubbers vast en gaan hardlopen over de pier. Vandaag hebben we een nieuw lid!!! Koffie aan boord met Erdbeerenschnitte om vaderdag te vieren. Met het openbaar vervoer gaan we naar Ostseebad Gühren, vakantieoord van rijke Oost-Duitsers. We passeren Forsthaus Prora, een somber rechttoe rechtaan gebouw met kleine ramen van zeven kilometer lang. De chauffeur vertelt dat het gebouwd is voor de DDR arbeidersgezinnen om hier vakantie te vieren, kleine kamers, douche en toilet op de gang. Het contrast kan niet groter als we even later de trap afdalen naar het vakantieoord van de DDR welgestelden. Een prachtig hotel met dito aangelegde tuin en aansluitend een mooi zandstrand. Om het plaatje compleet te maken is er een houten pier, waar nu de pont ligt voor de toeristen. Een plek om wat te drinken en te genieten van een geweldig uitzicht.
De terugweg nemen we de stoomtrein Razende Roeland, zo boemelen we terug naar Binz. De busverbinding is niet al te best op zondag en we nemen een taxi terug naar de haven. De chauffeur zit op zijn praatstoel en vertelt over Rügen, de strategische ligging, de rijke industrie en handel. Tot de Russen in de tweede wereldoorlog alles hebben leeggeroofd, daarna de Wende en nu zijn er de vele toeristen die het eiland overspoelen. Het leven is duur. Zijn Mercedes taxi heeft 1.375.000 km gereden. We zijn onder de indruk ook van de somberheid van deze man.
Bij terugkomst is de haven flink vol, eten aan boord en om 22.00 gaan we tevreden te kooi.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade