19 en 20 juni Bornholm

3 juli 2017 - Helsinki, Finland

Maandag 19 juni

Reveille 07.00 uur, wind W, 50 NM, bestemming Bornholm, lijnen los 08.00 uur. Prachtig weer. We hijsen de zeilen en varen langs de prachtig door de zon beschenen krijtrotsen. Na twee boeken van Joris Luyendijk, die me aardig heeft bijgepraat, lees ik nu het manuscript van Roel Janssen 'alles verloren' over de vluchtelingenproblematiek en de Europese unie. Verbazingwekkend actueel en aangrijpend. Een dikke pil, maar het leest lekker weg. Philip heeft dus vandaag niet veel aan mij. De schittering van de zon in het water is prachtig en het enige wat we zien, rust. Knopen de lijnen vast in Ronne om 17.00 uur in een splinternieuwe haven, een  week oud. Hebben hoge verwachtingen van Ronne, maar helaas het valt tegen. Veel lawaai en oorverdovend saai. Eten een Merilyn Monroe hamburger, alleen de naam al. Ik had het niet moeten doen. Gaan vroeg te kooi.

Dinsdag 20 juni

's Nachts krijgen we aanleggers, dus Philip gaat eruit. Na de onrustige nacht gaan de hardloopschoenen aan en langs de zee maken we ons rondje. Tijdens het ontbijt, ontwaken ook de nieuwe buren. Een leuk stel dat net getrouwd is op Vlieland en maakt de huwelijksreis met hun boot. Het trouwboeket hangt nog aan de sprayhood.
Om 11.00 uur staan we aan dek met onze pannendeksels en pollepels, want de Zeerob loopt binnen. Dat vieren we met taart en koffie aan boord van de Stormvogel. Daarna pakken wij de fietsen, halen een kaart bij de VVV en gaan op pad. Goed fietsweer, zon en natuurlijk wind. We fietsen door bos, alsmaar langs de kust, waar de zee flink te keer gaat, ja waaien kan het hier. We passeren idyllische haventjes. Picknicken onderweg. Besluiten de 124 treden trap omhoog over te slaan en klimmen fietsend omhoog, waar we getrakteerd worden op een fantastisch uitzicht. De natuur is hier wat later en de kleur van het jonge groen tegen de diepblauwe lucht is magnifiek. Via de supermarkt gaan we terug naar de haven, waar ik aan de voorbereiding begin voor ons deel aan de BBQ aan boord van de Stormvogel. Een voortreffelijk maal en heel gezellig. Inmiddels hebben we weer nieuwe buren, een zeilboot met zes Duitse mannen. We hopen dat ze zich een beetje rustig houden. Als toetje krijgen we van Kees een lokaal likeurtje, nou vooruit een bodempje!!
Om 22.30 gaat de kop tevreden in het kussen.

1. Marit:
    3 juli 2017
    Lieve Hanneke & Philip,
    Wat een heerlijk avontuur maken jullie weer mee! Super!
    Blijf vooral schrijven en foto's maken, want het is erg leuk om te lezen!
    Geniet!

Hartelijke groet,
    Marit
  2. Hans en Annemieke:
    10 juli 2017
    Lieve Hanneke en Philip,

Wat lezen wij weer mooie verhalen over jullie wel zeer interessante en enerverende zeiltocht naar het noord-oosten. Heel leuk jullie wederwaardigheden onderweg te vernemen en vooral fijn dat het goed gaat en jullie lekker genieten van dit nieuwe avontuur.
    Voor ons zijn alle plaatsen tot aan Rugen ook zeer bekend. De waddeneilanden zijn verbazend mooi en ook de noordelijke kant van Duitsland aan de Oostzee zeer de moeite waard.
    Wij hebben een paar jaar geleden daar een autovakantie gedaan.
    Intussen zijn wij teruggekeerd van een heerlijke fietsvakantie in zuid-frankrijk. Prachtig weer ook en veel moois gezien.
    De Provence is een heerlijke streek om te vertoeven.
    Hans is dan ook nog met pensioen gegaan en heeft een geweldig eervol afscheid gekregen: een borrel voor de gehele brouwerij, een lunch voor veel collega's van verschillende afdelingen en een diner in een Leids restaurant met directe collega's. Het was groots allemaal met veel cadeau's en lovende toespraken.
    Eenmaal thuis verveelt hij zich absoluut niet. Veel achterstallig leeswerk en administratie. Onze kinderen houden ons ook flink bezig met nieuwe banen en contracten.
    Ik ben weer volop aan het werk, het is druk in de praktijk, maar ga toch in oktober ook stoppen. Er hebben zich twee opvolgers gemeld, die iedere twee dagen gaan werken.
    Maar het moet nog allemaal geregeld worden, blijkt toch wat ingewikkelder te zijn vanwege kwaliteitseisen en contracten met de ziektekostenverzekeringen.
    Momenteel zijn we veel in de weekenden in Friesland, toevallig steeds prachtig vaarweer. Het park is tamelijk rustig nog.
    De schilder Feenstra is ook begonnen met het buitenschilderwerk, wat heel hard nodig was. Prettige en vakbekwame man. Goede tip.
    Bij jullie huis is alles okay, de hortensia's staan er schitterend bij.
    We kijken uit naar jullie vervolgverhalen en foto's. Hartelijk dank voor jullie gezellige verslagen en veel groeten uit Leiden en Friesland van Annemieke en Hans.