21 juni Bornholm

12 juli 2017 - Tallinn, Estland

Woensdag 21 juni

Nog steeds de harde koude wind. We besluiten tot een rustig dagje in en rondom de Roboot. Philip werpt zich op de router en het internet aan boord. Aan de geluiden te horen gaat het niet helemaal naar wens. Ik maak schoon schip en bereidt de tocht van morgen voor. Voordat de fietsen in de zak gaan, doen we nog een rondje Ronne, een stad die niet veel te bieden heeft en ook niet uitnodigt een drankje te doen op een terrasje. We doen ons ding en gaan, via de supermarkt voor fruit en groente, terug naar de haven. Daar wacht weer mijn manuscript en een kop thee. Kees komt langs voor een biertje en we hebben het over de geneugten en uitdagingen van het leven. 's Avonds palaver op de Zeerob en na alle voors en tegens afgewogen te hebben, gaat morgen de reis naar Visby op Gotland. 21.30 ligt mijn kop in het kussen, Philip hoor ik niet meer aanschuiven.

Donderdag 22 en Vrijdag 23 juni

Reveille 06.45, wind NW 12 kn, tocht van 192 NM. Om 08.00 uur trossen los, zeilen omhoog en zo varen we met een lekker gangetje langs de westkant van Bornholm naar het noorden. Zien nu het stuk wat wij gefietst hebben vanaf zee. De wind valt gedeeltelijk weg. We zeilen door tot de vuurtoren aan de noordkant van het eiland en dan gaat het ijzeren zeil erbij. Zo kachelen we verder. Ieder met zijn eigen boek, Philip het manuscript van Roel Jansen en ik 'het kan niet waar zijn' van Joris Luyendijk. Bij vlagen is er veel scheepvaart, dus opletten. We zijn jaloers op de berichten uit Nederland over warm weer, wij zitten hier in zeilpak, muts op en sokken aan. Gelukkig geen regen. Door het schommelen van de boot raakt de bovenste zeillat de achterstag, wat een vervelende trilling geeft. We leggen een rif in het zeil en de rust keert weer. We zien de kop van een zeehond, maar verder geen enkel leven hier in de zwaar vervuilde zee. Het voordeel hiervan voor ons dat wij 's nachts geen last hebben van vervelende vissersboten. Om 21.00 uur gaat de eerste wacht in. Het is nog licht, midzomernacht. Ik schrijf de blog in mijn schrift en lees verder. Ondertussen kleuren de luchten, indrukwekkend en iedere keer weer anders. Later zie ik donkere figuren in de wolken. Om 24.00 uur wek ik Philip, maak ik thee en crackers voor hem en is het mijn beurt voor de kooi. Zo wisselen we elkaar iedere drie uur af. Om 03.00 uur is het weer aantreden. De aarde draait door en de dageraad kondigt zich aan, het lijkt alsof iemand de hemel kleurt met strepen waterverf. De Roboot is omringd door water er is geen land te bekennen. Dit zijn de momenten waar ik enorm van geniet. Het ijzeren zeil draait zijn uren en wij hebben een prachtige dag met een koude NE-wind. Na 188 mijl, om 18.30 uur knopen wij de lijnen vast in de haven van Visby, in een kom vlakbij het centrum. Ruimen wat en vangen de Stormvogel op. Na voor en achter aan boord van de Roboot, eten we aan boord. Nadat ook de Zeerob vastligt, zakken we nog even af aan de wal. Waar de prijs van een Irish coffee € 15,00 je laat weten dat je in Zweden bent. Om 23.00 uur valt de kop in het kussen.

1. Anka:
    12 juli 2017
    wat stoer zo alleen s'nachts varen, petje af. hier inderdaad mooi weer geweest, Andre Rieu geweldig, hele mooie avond. Pampus verkocht deze week, ga het weekend met alle zeilen naar Langweer. Nu regen even een dip maar gaat over. Tuin ziet er mooi uit dank zij Piet de tuinman.Geniet van jullie tocht verder in goede gezondheid.
  2. Dirk en Marjolein van Os:
    12 juli 2017
    Wij genieten via Patrica mee van jullie reis verhalen en wensen jullie een behouden vaart.
  3. Philip:
    13 juli 2017
    Geweldig, mooi geschreven weer Hanneke. Heb geen sms gehad van Philip dus ga er vanuit dat de raspberry en router hun week doen??!!