27 en 28 juni van Visby naar Helsinki

23 juli 2017 - Stockholm, Zweden

Dinsdag 27 en woensdag 28 juni

Vroeg wakker, waypoints invoeren, alles klaarmaken voor de tocht naar Helsinki. Een tocht van ongeveer 260 NM dat betekent een paar nachten doorvaren. De wind is gezakt, de haven loopt leeg. Aan de deining voel je nog dat het flink gewaaid heeft. Wij leggen een rif in het grootzeil, zetten de genua bij en gaan rechts uit de flank langs Gotland op naar het Noorden. De eerste paar uur hebben we een westen wind 15-20 kn, daarna een voor de windse koers. De Roboot doet het prima zo. Heerlijk een paar dagen rust, wat lezen, koken en kletsen, alles op ons gemak. Het wachtsysteem is langzamerhand vertrouwd 9 -12 - 3 - 6 - 9 uur. De sunset is weer fantastisch, donker wordt het niet echt deze periode. Dik aangekleed, twee lange broeken, poolondergoed, twee fleeces, een zeiljack, kniekousen en muts op, ga ik mijn wacht in. Gewapend met zaklamp lees ik mijn boek uit en zeilen wij naar Helsinki ten noorden van de shippinglane.
De sunrise is mogelijk nog mooier. Helder mooi weer, afwisselend zeilen en motoren. We passeren de tijdzone en zetten de klok een uur vooruit. De zee is doods, geen vogels of andere dieren te zien. Wel druk vracht- en cruiseverkeer. Het is bitter koud. De dagen op zee glijden rustig voorbij.